Terminal får intelligente ladere
Hos LEMAN er den grønne omstilling et strategisk valg, og den globale logistikvirksomhed har igangsat mange initiativer, der understøtter miljømæssig bæredygtighed. Derfor er terminalen i Taulov udstyret med energivenlig LED-belysning. En kommende lagerudvidelse er planlagt med solceller på taget og gradvist skal den samlede LEMAN-flåde med omkring 50 Linde logistikmaskiner udskiftes med Lithium-ION drevne modeller.
- Vi opfatter Lithium-ION batterier og ladesystemet som et vigtigt led i vores grønne omstilling, fortæller Cross Dock Manager Johnny Bergmann fra LEMAN.
- Det vil mindske CO2-udledningen og giver en langt mere fleksibel hverdag, hvor vi både sparer mandetimer og besvær med opladningen.
Det nye ladesystem er resultatet af et større pilotprojekt. En arbejdsgruppe med repræsentanter fra LEMAN, eksterne elektrikere og eksperter fra N.C. Nielsen har udviklet et avanceret ladesystem, der kobler 11 ladestationer på stk. 200 ampere og to ladestationer på 330 ampere (boostere) sammen i et fælles ladesystem.
Strømlinet opladning
– Det individuelt tilpassede ladesystem tager højde for infrastruktur og fysiske omgivelser. Vi kobler ladestationerne sammen med et intelligent overvågningssystem, så maskinflåden hele tiden er operationel og velkørende. Det giver maksimal oppetid, CO2-besparelser og masser af fleksibilitet, forklarer teknisk direktør Per T. Nielsen fra N.C. Nielsen.
- De mange ladere på terminalen kommunikerer i et sammenhængende system, så strømmen fordeles til de maskiner, der har størst behov. Det er afgørende for den samlede produktivitet ved de ugentlige spidsbelastninger.
LEMAN har nu fået overblik over opladningen af flåden og kan følge nøje med i ladesituationen og trække værdifulde informationer ud af systemet.
- Vores medarbejdere har tilmed ændret adfærd og sætter maskinerne til opladning i enhver tænkelig pause, fortæller Johnny Bergmann fra LEMAN.
- Planen er klar. Alle vores terminaler skal med tiden have installeret lignende intelligente lade-systemer. Det er nødvendigt, så vi har den påkrævede fleksibilitet og kan omstille os til det skiftende kørselsbehov.