23948sdkhjf

Småskader koster vognmænd dyrt

Dårlige tilkørselsforhold kan være årsag til mange småskader

Rettelse 13. september: Der har tidligere i denne artikel fremgået forkerte citater. Disse er nu rettet/fjernet. Transportmagasinet beklager fejlen.

En lastbil koster mange penge for hvert minut, den ikke er ude at køre. Derfor har mange vognmænd fokus på skader - ikke mindst de små skader, for de betyder både at lastbilen holder stille, og at reparationerne kan løbe op i flere tusinde kroner i reparation.

Finn Bjerremand, teknisk konsulent ved DTL, rådgiver vognmændene om kørselsforhold, sikkerhed og skadeforebyggelse. Han taler chaufførernes sag og presser ofte på for at få bedre forhold.

Han fortæller i en artikel fra DTL-magasinet, at selvom han "næsten dagligt" ser at dårlige tilkørsels- og vendeforhold er årsag til skader, selvom det ofte ender med at være chaufføren, der får skylden.

Han peger eksempelvis på et nyopført byggeri, hvor alt tilsyneladende ser godt ud, men alligevel vender forkert.

- Det letteste er at bakke venstre om med en trailer eller en påhængsvogn, men her skal chaufførerne bakke højre om hjørnet for at komme til rampen. Den forholdsvis enkle ændring, det krævede at skabe korrekte forhold var meget dyr, så der blev ikke ændret på det. Det er ærgerligt, for det kommer helt klart til at koste en masse dyre småskader, siger Finn Bjerremand i artiklen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.502