DI og ATL: - Vi er ramt med et kølleslag
Der er akut brug for kompensation til de private vognmandsvirksomheder, der udfører affaldsindsamling for kommunerne. Kompensationen skal ydes for de eksplosivt høje udgifter til brændstof, især alternative brændstoffer som gas og HVO.
Så klart lyder opfordringen fra organisationerne DI Transport og ATL - Transportens Arbejdsgivere, som organiserer størstedelen af de private transportvirksomheder i Danmark.
- De stigende priser på brændstof har ramt vores medlemmer med et kølleslag, siger Lars William Wesch, branchedirektør i ATL – Transportens Arbejdsgivere.
- Lige nu føler virksomhederne, at de befinder sig i et ingenmandsland. Der er her og nu brug for en ekstra kompensation til de virksomheder, der kører med dagrenovation. Ellers frygter jeg for røde tal og konkurser i branchen, siger han
- Det må være en central samfundsopgave, at indsamlingen af affald også fungerer i krisetider.
Kompensation til kollektive trafik
DI Transport og ATL Organisationerne henviser til, at der nu er bevilget ekstra midler til den kollektive transport som en direkte konsekvens af de stigende priser på brændstoffer.'
- Det er kun positivt, at regeringen gør det; men de glemmer, at der udføres en række andre opgaver af private virksomheder for det offentlige, ikke mindst indsamling af husholdningsaffald, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør for DI Transport.
Han opfordrer kommunerne og regeringen til at finde en fælles løsning, der sikrer at alle landets private virksomheder inden for affaldskørsel kompenseres for de store prisstigninger på bl.a. gas.
- Det er en helt central samfundsopgave at få den kollektive trafik til at fungere - også i en krisetid. Tilsvarende skal vi sikre, at indsamlingen af husholdningsaffald og øvrige affaldsopgaver kan fungere. Derfor giver det god mening at sikre en tilsvarende kompensation til de private affaldsvirksomheder, siger Karsten Lauritzen.