En ekstraordinær lav DAF til Albertslund.
DAF er kendt for at kunne levere lastbiler med stor indvendig læssehøjde. Det er MTAB’s nye DAF XF 430 et glimrende eksempel på. Ud over stor indvendig læssehøjde kræver transport af blandt andet værdifuld kunst, særligt flyttegods og højteknologisk udstyr flere andre specialløsninger, som DAF’en er fyldt med.
Det er mere end et år siden, at DAF præsenterede sin seneste lastbilgeneration med nye XF-, XG- og XG+-modeller - og for nylig også den helt nye XD. Så hvorfor fremhæve en ”ny-gammel” model fra den velkendte XF-serie, hvis nyeste generation er fra 2017?
Fordi den ”klassiske” XF-model stadig er i produktion og er efterspurgt blandt trofaste DAF-kunder over hele Europa.
MTAB Group har mere end 50 års erfaring med specialtransport af følsomt gods. Virksomheden har hovedkontor i Stockholm og har afdelinger i hele Norden - siden 2008 også i Danmark. Det har givet unik viden om, hvilke løsninger der fungerer, og hvilke der ikke fungerer til denne type transport.
- DAF fungerer bare, siger transportmanager Jon Damlund fra MTAB’s danske hovedkvarter i Albertslund.
- Jeg har selv kørt DAF, da jeg arbejdede som chauffør hos MTAB, og nu, hvor jeg har sluppet rattet og er rykket om bag skrivebordet, har jeg stadig et godt øje til DAF, siger han,
Den nye bil erstatter en ældre DAF med ca. 900.000 km på bagen. Den nye forventes at komme til at rulle ca. 140.000 km om året. Bilen er dækket af 3 års fabriksgaranti, og derudover er der tegnet serviceaftale hos ESA Trucks i Padborg for fem år.
Chauffør på den nye XF 430’er er John Randers Gylden. Sammen med Jon Damlund har han spillet en aktiv rolle ved specificering og opbygning af bilen.
- Vi kører tit med værdifuld kunst og dyrt, højteknologisk udstyr. Det skal behandles varsomt, så derfor er ladkassen både udrustet med en masse surringskinner i forskellige højder i siderne samt i gulvet, er isoleret og er forsynet med kølemaskine, som kan holde godset ved den rigtige temperatur og luftfugtighed både sommer og vinter, fortæller John.
- Bilen er desuden udstyret med masser af værktøjsskabe under ladet til vores specialgrej, og i kassen har vi fået opbygget et særligt afsnit til tæpper, ”soldater”, surringsgrej og andet udstyr, så vi kan sikre godset bedst muligt, tilføjer han.
300 cm indvendig læssehøjde
Det er salgskonsulent Ebbe Termansen fra ESA Trucks i Padborg, der har leveret chassiset. Det er også ESA Trucks i Padborg, der skal stå for den løbende vedligeholdelse i de kommende mange år. Borris Karosserifabrik i Tarm har stået for opbygning af kassen med 300 cm indvendig højde samt montering af kølemaskine og D’Hollandia-læssebagsmækken med hele 280 cm liftplade.
Ud over opbygningen med isoleret kasse, kølemaskine og læssebagsmæk er MTAB’s nye DAF XF 430 også udrustet med kærretræk. MTAB råder over seks store lastbiler i sin danske afdeling samt en kærre med kasseopbygning, som de seks biler deles om. Skulle der være behov for mere kapacitet er bilerne specificeret, så de også kan køre med kærrer fra MTAB’s svenske afdelinger.
- Det har været et spændende projekt at have været med til hele vejen, fortæller John.
- Det har taget sin tid - bl.a. på grund af Corona - som gav en masse udfordringer, fordi vi ikke kunne mødes med opbyggerne undervejs. Det resulterede også i forsinkelser, men slutresultatet lever fuldt op til forventningerne og har virkelig været værd at vente på, fastslår han.
FAKTA:
Chassistype:
- Model: DAF XF 430
- 6x2/*4 LowDeck FAN med ekstra lav chassishøjde
- fuld luftaffjedring
- styrbar bogieaksel bag trækaksel
- 600 liters alu-brændstoftank
- 75 liters AdBlue-tank
- 295/60R22.5 lavprofildæk
- Alcoa DuraBright alu-fælge
Drivline
- 11-liters, 6-cyl. Paccar MX11-dieselmotor
- 428 hk v. 1.600 o/min.
- max. 2.300 Nm ved 900-1.250 o/min.
- MX Engine Brake kompressionsbremse
- traditionel udstødningsbremse
- 12-trins TraXon gearkasse med fuldautomatisk gearskiftesystem.
- DAF SR1344 trækaksel med 2,05:1 i udveksling,
- mekanisk differentialespærre.
Førerhus:
- DAF Super Space Cab
- indvendig ståhøjde: 225 cm
- motortunnel: 15 cm
- Original Exclusive-indretning med lædersæder, læderrat, dørsider i læder.
- Integreret køleskab
- lufttætte opbevaringsbokse på 150 liter i højre og venstre side under nederste køje med udvendig adgang,
- åben boks på 60 liter
- åben boks på 25 liter med flaskeholder foran
- skuffe på 65 liter med flytbar rumdeler ved siden af køleskabet.
- Kaffemaskine.
- Fuldautomatisk klimaanlæg
- Slimline parkeringskøler
- 3,8 kW parkeringsvarmer.
Opbygning:
- Isoleret kasse med separat kølemaskine
- 2.500 kg D’Hollandia læssebagsmæk
- 280 cm skridsikker liftplade
- Integrerede surringsskinner i gulv
- Særligt afsnit til opbevaring af tæpper, ”soldater”, surringsgrej og andet udstyr
- Værktøjskasser under ladkassen.
- Lovpligtige kameraer på venstre side af køretøjet for kørsel i. London.
- VBG-kærretræk
Leverandører:
- Chassis solgt af Ole Frisk og leveret af Ebbe Termansen fra ESA Trucks Danmark i Padborg.
- Opbygning udført af Borris Karosserifabrik i Tarm.
- Køleanlæg leveret af Knud Hansen/Thermo King i Vejle.
- Maling af det komplette køretøj udført af AUMA Autolakering i Frederikssund.
- Dekoration og foliering udført af Signmeup i Padborg.