23948sdkhjf

Speditør om chaufførmangel: Vi har alle et ansvar

De seneste år har lastbilchaufførmanglen præget en stor del af nyhedsbilledet i transportbranchen – og den berører langt flere end blot aktørerne i branchen. Det har konsekvenser for hele det danske samfund.

Derfor er det vigtigt, at virksomhederne aktivt bidrager til at komme mangelsituationen til livs.

Og der er noget, som virksomhederne selv kan gøre, mener General Manager Peter Hut fra transport- og logistikvirksomheden Dachser.

- Chaufførmanglen er en realitet, som vi er nødt til at forholde os til, fastslår Peter Hut; men jeg mener, at vi som speditions- og logistikvirksomhed godt kan bidrage både til at gøre chaufførfaget mere attraktivt og til at støtte vores samarbejdspartnere – vognmændene - til at finde kvalificeret arbejdskraft.

- Vi haar de senere år arbejdet målrettet på at gøre Dachser til en attraktiv samarbejdspartner for vognmændene. Vi har blandt andet haft held med at integrere chaufførerne mere i vores virksomhed, fortæller Peter Hut.

Årsag og virkning

Der er ifølge Peter Hut utrolig mange bud på, hvad den stigende chaufførmangel skyldes.

- Løn, arbejdsvilkår, lovmæssige krav til arbejdstider og skæve eller lange arbejdsdage er blot nogle af de faktorer, som kan være årsagen til den svigtende interesse fra især de yngre generationer. Dertil kommer et manglende fokus på at gøre chaufføruddannelsen attraktiv for unge kvinder.

- Jeg tror, at den sociale anseelse har betydet meget for faget og tilslutningen til uddannelsen, og det er en tendens, vi må vende, fastslår Peter Hut.

Derfor gør han personligt en indsats for, at vognmænd og chauffører tilknyttet hans filial, føler sig velkomne og inkluderet i hverdagen hos Dachser Denmark.

- Vi har en meget lav skadesprocent og en utrolig høj performance hos de chauffører og vognmænd, vi samarbejder med.

Det skyldes ifølge filialchefen denne indsats med at skabe glade og tilfredse chauffører.

Hjælp fra algoritmer

Hos Dachser arbejder man med en algoritme, som skaber et optimeret ruteforslag til chaufføren ud fra forskellige parametre som tid og miljømæssig påvirkning.

- Teknologien kan kun tage os en bid af vejen, siger Peter Hut.

- Vi har stadig brug for chaufførens ekspertise – kun chaufføren ved, hvor og hvornår man kan komme ind hos den enkelte kunde. Derfor kan vedkommende altid ændre i ruteforslaget og tilrettelægge den rute, der passer bedst fra dag til dag. Vi prøver også så vidt muligt at tilrettelægge turene, så vores chauffører kan komme hjem til tiden, hvis der for eksempel skal hentes børn, og ikke mindst opfordrer vi vores samarbejdspartnere til at give de dygtige chauffører et par kroner mere i timen som et ekstra tillæg – på Dachsers regning.

Uddanner chauffører

Virksomheden arbejder i øjeblikket sammen med uddannelsesinstitutionen TEC i Hvidovre, som blandt andet uddanner lastbilchauffører, for at etablere et nyt koncept for chaufføruddannelsen, hvor de studerende får indblik i processerne både på kontoret og terminalen hos Dachser i Hvidovre, før de starter chaufførlærlinge hos vognmanden.

- Min overbevisning er, at vi her virkelig kan gøre en forskel. Som stor international logistikvirksomhed har vi et ansvar for at bidrage til at gøre chaufførerhvervet mere attraktivt – for uden chaufførerne er der ingen transportbranche.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078