Ancotrans har knækket koden
Der er flere kvindelige lastbilchauffører i Danmark end nogensinde. På bare syv år er antallet í følge arbejdsgiverforeningen ATL fordoblet, således at 2,4 procent af alle lastbilchauffører i dag er kvinder.
Anders Nielsen & Co. A/S (Ancotrans) er en af de virksomheder, der har knækket koden. Her er syv procent af chaufførerne kvinder.
Elsebeth Wegeberg, Group HR Manager hos Ancotrans, fortæller, at man arbejder målrettet og fokuseret med at skabe en bedre kønsbalance på arbejdspladsen.
- Der er rigtig mange kvinder, der elsker lastbiler og motorer lige så højt som mange mænd, siger Elsebeth Wegeberg.
- Derfor har vi sat meget ind på at få flere kvindelige chauffører. Det står ganske enkelt meget højt på vores dagsorden, at vi vil have endnu flere kvinder i vores lastbiler. Vi har sat et ambitiøst mål om at nå 10 procent kvinder bag rattet allerede i 2025.
Arbejdsgruppe
Ancotrans har nedsat en intern arbejdsgruppe, der løbende arbejder med nye initiativer, der kan tiltrække kvinder. Arbejdsgruppen består af både topledere og rekrutterende ledere, som løbende kigger på konkrete initiativer, der kan gøre arbejdspladsen mere attraktiv for kvinder – og det er faktisk ikke så kompliceret, som nogen måske tror, mener Elsebeth.
- I rigtig mange tilfælde kan det være relativt små ting, der kan gøre forskellen. At man har toiletforhold til begge køn, arbejdsbeklædning til kvinder og en omgangstone, der kan rumme alle.
- Det er ikke raketvidenskab, men det virker. Det handler om, at man viser kvinderne, at de er lige så velkomne som mændene - og det giver tryghed.
Nye chauffører får en ”buddy”
Netop tryghed i en branche, der har ry for mandehørm, har stor betydning. Derfor har Ancotrans sat gang i en såkaldt ”buddy”-ordning, hvor nye chauffører bliver koblet sammen med mere erfarne chauffører.
- Det handler om at nedbryde fordomme og fremhæve kvindelige forbilleder, fortæller Elsebeth Wegeberg.
- Som ny medarbejder har det kæmpe værdi, at man har en erfaren kollega, der kan give gode råd, tips og tricks, og som gør, at man føler sig inkluderet og velkommen fra dag ét.
- Derudover har vi for nogle år siden indført en whistleblower-ordning, der kan fange eventuelle konflikter. Det giver en sikkerhed og tryghed at vide, at der er et fortroligt og anonymt rum, hvor man kan indberette grænseoverskridende hændelser.
Bedre kommunikation
Elsebeth Wegeberg fortæller også, at en stor del af opgaven kan løses med kommunikation.
- Vi viser kvinder, at de velkomne i branchen, og at der er plads til dem – også de kvinder, der ikke er lastbilchauffører endnu.
- Undersøgelser viser, at kvinder er mere tilbøjelige til at søge et job, hvis der er kvinder på billederne i jobannoncerne, mens det ikke påvirker mændene. Derfor bruger vi billeder af kvinder i vores jobannoncer. Desuden gør vi rigtig meget ud af at vise i vores øvrige eksterne kommunikation, at kvinder er akkurat ligeså gode chauffører som mænd.
ATL: Enormt opløftende
Hos ATL Transportens Arbejdsgivere ser man på initiativerne med stor begejstring.
- Det er jo enormt opløftende at se en virksomhed som Ancotrans, der for alvor har sat fokus på kønsbalancen i branchen, siger Lars William Wesch, direktør i ATL.
- Ancotrans tjener som et rigtig godt eksempel for hele godstransporten, og mange virksomheder bør helt klart søge inspiration hos dem.
- Vi har i ATL et mål om, at mindst 10 procent af chaufførerne er kvinder i 2030, så vi har stadig en stor opgave foran os.
- Det er vigtigt, at vi signalerer endnu tydeligere, at godstransporten er en branche, hvor kvinderne er meget velkomne. Her skal vi helt klart samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, så endnu flere kvinder vælger chaufføruddannelsen, slutter han.