Kranbilerne arbejder sig gennem tunneler og rør
Entreprenørfirmaet Østergaard i Vejle er specialister i ”no-dig” tunneler og rør, hvor der ikke skal ret meget gravearbejde til.
Det gør det muligt at lave for eksempel kloakrør, vandledninger og fjernvarmerør, eller gangtunneler og faunapassager uden at belaste omgivelserne ret meget; men det kræver godt udstyr, og SAWO har netop leveret nye kranbiler, der er specialtilpasset til Østergaards behov.
To af de tre nye biler er bygget særligt til opgaverne med tunnelering og gennempresninger. Det er arbejdsopgaver, som Poul Erik Christensen er afdelingsleder for hos Østergaard.
Den ene bil er en 4-akslet Volvo FH 540 krantrækker med en Effer 1255 7S-kran og har syv hydrauliske udskud og en løftekapacitet på 4.530 kg ved fuldt udlæg til 17,3 meter. Chassiset er forstærket en del, og der er lavet særlige kraftudtag.
Den anden bil er en 5-akslet Volvo FM-500 med en HIAB X-HiPro 658 EP-6 kran i 65 ton/meter klassen. Der er god økonomi og bæredygtighed i en 5-akslet kranbil, når der engang kommer godkendelse til at belaste den fuldt ud. Så kan den laste 15 ton i stedet for de seks ton, der er lovligt i dag.
Komplet arbejdsplads
Bilerne er udstyret, så det nærmest er en komplet arbejdsplads, der køres ud. De har al grejet med, kan løfte pressemaskinen ned i gruben, fodre den med rør og fjerne den jord, der bores ud.
På den måde kan der for eksempel skydes over hundred meter stålrør ind i tunnelerne, der kan være halvanden kilometer lange og sno sig undervejs.
Den slags opgaver udfører Østergaard i hele Skandinavien. Det kræver som regel at bilen bliver stående på stedet i længere tid, så den skal kunne bruges alsidigt og opbygningen skal være driftssikker og robust.
Lyttet til ønskerne
Afdelingsleder Poul Erik Christensen og værkfører Thomas Hansen i Østergaard er godt tilfredse med de opbygninger, som SAWO har leveret.
- Det vi har fået lavet, fungerer ret godt. SAWO har været meget lyttende og efterkommet de krav og ønsker, vi har om at få bilerne specialtilpasset, siger Thomas Hansen, som har haft kontakten med SAWO.
- Hvis vi kommer med en idé, siger de ikke bare ja, men udvikler på den og kommer tilbage med en løsning, der er endnu bedre, forklarer han.
Selvom der blev ændret en del undervejs, har økonomien holdt hele vejen gennem leverancen. Det giver lige et anerkendende nik hos firmaet i Vejle.
Fleksible opgaver
Poul Erik Christensen er tilfreds med både at have fået udstyr, der egner sig specielt til ”no-dig” opgaverne, og som samtidig kan bruges til at assistere de andre afdelinger i entreprenørfirmaet
- Bilerne må ikke stå stile. Grejet skal være i brug hele tiden, siger han.
- Samtidig er det vigtigt, at der er god service, så man kommer hurtigt videre, hvis der sker noget. Vi kører overalt i Danmark, ofte også i Norge og Sverige, så det er vigtigt, at der ikke skal køres langt efter service og, at det sker hurtigt.
Ud over de to biler med EFFER- og HIAB-kraner, har SAWO også netop leveret en bil med et CLF432 S bagtip wirehejselad til afdelingen for styrede boringer i entreprenørfirmaet Østergaard.