23948sdkhjf

Nyt fra EU: Trailere skal CO2-certificeres fra 2024

En EU-forordning om certificering af traileres luft- og rullemodstand træder i kraft i 2024

I takt med at der kommer mere fokus på CO2-udledning, har EU-kommissionen også rettet øjnene mod traileropbygningerne. I august blev en ny forordning - 2022/1362 – offentliggjort. Den stiller krav om CO2-certificering af trailere – og her er det specifikt luftmodstand, rullemodstand og vægt, der skal beregnes og oplyses data om.

For at kunne foretage de fornødne beregninger har Teknisk Universitet Graz i Østrig udviklet et værktøj på vegne af EU-kommissionen. Værktøjet – VECTO for Trailers” skal anvendes til beregning af data, som bliver grundlaget for indregistreringen og certificeringen, oplyser SKAD, der er interesseorganisation for opbyggerne i Danmark.

- EU’s forordning beskriver principperne og procedurerne for, hvordan en trailerfabrikant skal gøre data tilgængeligt for kunderne og myndighederne – og gennemføre en CO2-certificering.

Certificeringen er obligatorisk fra 1. januar 2024. Der er en overgangsperiode på seks måneder.

CO2-forordning

Alle nyregistrerede trailere i EU er omfattet af den nye certificering, så længe følgende parametre gælder for traileren:

  • Det er et køretøj i klasse O3 og O4.
  • Den teknisk tilladt totalvægt er lig med eller større end 8.000 kg.
  • Det er et lukket legeme (gardinside, boks, køleboks med/uden køleenhed, åben boks med presenning)
  • Det er en, to eller tre akser og i form af en sættevogn (kode DA), trailer med midteraksel (kode DC) eller trækvogn (kode DC).

Kilde: SKAD

- Hvis en producent ikke opfylder kravene til CO2-certificering for trailere fra sin produktportefølje med ovenstående parametre, kan godkendelsesmyndighederne nægte godkendelse, fortæller Thomas Krebs.

- Køretøjsfabrikanter, der søger om individuel godkendelse af køretøjer eller er i besiddelse af en typegodkendelse og producerer færre end 30 køretøjer om året, kan alternativt få foretaget beregningen ved en teknisk tjeneste. Det kan ske i Sverige eller Tyskland, hvor der findes tekniske tjenester så TÜV og DEKRA.

- Små og mellemstore virksomheder skal også overveje, om deres egen ”in-house” certificering vil være dyrere end en certificering foretaget af en teknisk tjeneste, siger Thomas Krebs.

- Selve certificeringen vil bestemt ikke være problemet. VECTO i sig selv burde ikke være raketvidenskab. Det egentlige problem er tilvejebringelsen af et "data management system", hvortil der er en række krav, som skal overholdes og implementeres i virksomheden.

Der eksisterer allerede CO2-krav ved opbygning af varebiler op til 3,5 ton. Det forventes også, at der kommer CO2-krav til opbygning af lastbiler, oplyser SKAD.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063