EU-aftale om CO2-kvoter for landtransport
Natten mellem lørdag og søndag er der opnået en aftale mellem EUs Ministerråd og Europa-Parlamentet om et nyt handelssystem for CO2-kvoter, ETS II, som omfatter landtransporten og byggesektoren.
Aftalen indeholder blandt andet nedenstående:
- Ordningen bliver indført fra 2027. Kommissionens forslag var 2026.
- Der er IKKE en opdeling mellem privat- og erhvervstransporten.
- Der indføres et prisloft på kvoteprisen på 45€ - altså lavere, end de 50€ som ellers var parlamentets forslag. Det svarer maksimalt til, at dieselprisen kan stige med 0,9 kr./l.
- Mulighed for at udskyde indførelsen af ordningen med et år, hvis energipriserne er højere end 106€/mWh. Brændstof brugt af industrimaskiner bliver også inkluderet.
- Alle indtægter fra ETSII skal bruges på klimainitiativer - i særlig grad på transport og boliger.
Dansk Erhverv: Et vigtigt redskab
- Vi er positive over for, at EU’s kvotesystem nu også kommer til at omfatte landtransporten, siger Jesper Kronborg, branchedirektør i Dansk Erhverv Transport.
- Det er et vigtigt redskab, der understøtter konkurrencen om at udrulle grønne løsninger på tværs af hele EU, og som samtidig bidrager til, at det foregår på markedets egne vilkår. Det er godt for overgangsløsninger som biobrændstoffer, og det er godt for indførelsen af nulemissionskøretøjer på den lidt længere bane.
- Dansk Erhverv har kæmpet aktivt for, at kvoteansvaret blev indført for brændstofproducenterne i stedet for på den enkelte vognmand. Vi er meget glade for, at det er lykkedes, og at politikerne i sidste ende lyttede til erhvervslivet.
Udrulle grønne teknologier
- Det nye kvotesystem kan ikke stå alene. Landtransporten bliver først omfattet i 2027, og vi skal sikre, at der også sker en udrulning af grønne teknologier indtil da.
- Danmark bør allerede nu gå i gang med at udrulle den nødvendige ladeinfrastruktur til lastbiler og understøtte landtransportens omlægning til nulemissionskøretøjer.
- Det ligger i aftalen, at provenuet fra salget af kvoter skal gå tilbage til at understøtte branchen. For at kvoteprisen ikke bare skal blive en ny skat, er det vigtigt, at vi sikrer en god balancegang, hvor kvoterne også følges op med den nødvendige støtte til branchen. Støtten er midlertidig og skal kickstarte omstillingen, så vi får en reel og hurtig udrulning af grønne køretøjer.