Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/477ac48f-440d-4dc0-bc96-9a6187bb5ed6/publicMaterial
Udbyder
Odder Kommune
Opdateringer
Annullationsbegrundelse:
Odder Kommune har inden tilbudsfristens udløb modtaget tilbud på de udbudte delaftaler.
I forbindelse med gennemgangen og evalueringen af de indkomne tilbud må Odder Kommune konstatere, at det er uklart, hvordan mindstekravet om miljøcertificering skal håndteres og opfyldes for så vidt angår situationen, hvor en tilbudsgiver baserer sig på en anden enheds tekniske og faglige formåen, hvilket konkret er relevant for begge de udbudte delaftaler.
Det følger ikke klart af udbudsloven, hvordan et mindstekrav om miljøcertificering skal håndteres i forhold til tilbudsgivere, der baserer sig på en anden enheds tekniske og faglige formåen, og Odder Kommune har heller ikke selv beskrevet eller præciseret dette i udbudsmaterialet.
Ydermere har de indkomne spørgsmål i tilbudsfasen synliggjort, at ikke alle potentielle tilbudsgivere kan forventes at være i besiddelse af relevant miljøcertificering allerede i forbindelse med tilbudsafgivningen, og at det således kan blive relevant for Odder Kommune at skulle vurdere anden passende dokumentation forud for en tildeling af delaftalerne, jf. udbudslovens § 158, stk. 3. Det vurderes at være uhensigtsmæssigt, at Odder Kommune vil skulle vurdere sådan anden passende dokumentation i forbindelse med selve udbuddet, idet det i realiteten blot har været afgørende for Odder Kommune, at leverandøren på kontraktopstartstidspunktet kan leve op til de relevante krav.
I lyset af ovenstående, og idet Odder Kommune ønsker at sikre mest mulig konkurrence i forhold til de udbudte delaftaler, på et for alle tilbudsgivere gennemsigtigt grundlag, har kommunen besluttet at annullere udbuddet.
Odder Kommune forventer at genudbyde delaftalerne allerede i uge 14, hvor udbudsmaterialet vil være justeret for så vidt angår forholdet omkring miljøcertificering.
Det skal fremhæves, at ingen tilbudsgivere på nuværende tidspunkt har fået indblik i andre tilbudsgiveres tilbud, herunder i afgivne priser, og at eventuelle aktindsigtsbegæringer i de indkomne tilbud må forventes afslået af hensyn til konkurrencesituationen ved genudbuddet.
Vi håber, at jeres virksomhed også vil afgive tilbud i forbindelse med genudbuddet og vi står naturligvis til rådighed, såfremt annullationen giver anledning til spørgsmål.
Udførsel af specialkørsel for Odder Kommune
Odder Kommune
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 32264328
Postadresse: Rådhusgade 3
By: Odder
NUTS-kode: DK042 Østjylland
Postnummer: 8300
Land: Danmark
Kontaktperson: Anne Pilgaard Jensen
E-mail: udbud@fikm.dk
Telefon: +45 76292026
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://odder.dk
Del II: Genstand
Udførsel af specialkørsel for Odder Kommune
Odder Kommune har en række lovgivningsmæssige forpligtelser til at sørge for befordring af borgere til og fra en række tilbud beliggende i og udenfor kommunen. Udbuddet vedrører således specialkørsel af de af Odder Kommunes borgere, der er bevilliget specialkørsel i henhold til relevant lovhjemmel.
Udbuddet er opdelt i 2 delaftaler:
Delaftale 1 består primært af kørsel i faste ruter, af børn og unge, en del heraf med handicaps eller særlige behov.
Delaftale 2 består primært af ad-hoc kørsel, af unge borgere og voksne. På delaftale 2, er der altså tale om et kørselsmønster, der ikke er præget af fast kørsel, idet det fortrinsvist er enkelte ture (plus retur), samt kortere perioder af fast kørsel ved fx sygdom.
Der kan afgives enkelttilbud på delaftalerne, suppleret af et kombinationstilbud, hvis der afgives tilbud på begge delaftaler. Rammeaftalerne tildeles til de(n), hvis kombination af tilbud, der samlet set giver den laveste pris for begge delaftaler. Se udbudsbetingelsernes afsnit 5.3 og afsnit 11.
Fast kørsel i ruter af børn og unge
Odder Kommune
Delaftale 1 består primært at kørsel i faste ruter af børn og unge med handicaps eller særlige behov.
Bilag 2 – kravspecifikation indeholder en nærmere beskrivelse af det udbudte, herunder en beskrivelse af de forventede kørselsopgaver og omfanget heraf. Bilag 6 – kørselsruter, delaftale 1, viser desuden et mere detaljeret øjebliksbillede af nuværende kørselsmønster af borgere omfattet af kørsel på delaftale 1.
Ad-hoc kørsel af unge og voksne
Odder Kommune
Delaftale 2 består primært af ad-hoc kørsel (kørsel i ikke-faste ruter) af unge borgere og voksne, fortrinsvist enkelte ture eller kørsel i kortere perioder.
Bilag 2 – kravspecifikation indeholder en nærmere beskrivelse af det udbudte, herunder en beskrivelse af de forventede kørselsopgaver og omfanget heraf.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Det er et krav, at tilbudsgiver er i besiddelse af det antal tilladelser der er nødvendige og relevante for udførelse af opgaven (fællesskabstilladelser, taxibevillinger eller andre gyldige tilladelser til erhvervsmæssig persontransport, afhængigt af hvorvidt de(t) anvendte køretøj har plads til højst 9 personer eller flere.)
Som dokumentation for at opfylde ovennævnte krav, skal tilbudsgiver på anmodning fremsende kopier af de gyldige tilladelser, der agtes anvendt til opgavens udførelse. Såfremt tilbudsgiver ikke er i besiddelse af dokumentationen, kan der indsendes dokumentation for bindende tilsagn om at kunne opnå tilladelse/bevilling (forhåndsgodkendelse fra Trafik- og Byggestyrelsen).
Det er kun den tilbudsgiver, som udbyder har til hensigt at tildele rammeaftalen, der skal fremsende ovenstående dokumentation. Det er derfor ikke et krav, at dokumentationen vedlægges tilbuddet.
Der stilles ingen krav til den økonomiske og finansielle formåen.
Tilbudsgiver skal opfylde nedenstående i forbindelse med den tekniske og faglige formåen:
- Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver er miljøcertificeret i overensstemmelse med en miljøledelsesstandard, f.eks. EMAS-certificering, certificering iht. ISO-14001, eller tilsvarende.
- For hver delaftale gælder det, at det er et mindstekrav, at tilbudsgiver har relevant erfaring i form af mindst én sammenlignelig reference inden for de seneste 3 år regnet fra tidspunktet for tilbudsfristen. Såfremt tilbudsgiver har referencer der indeholder en kombination af det udbudte, da kan referencen anvendes/angives for begge delaftaler, dette skal dog fremgå tydeligt af referencelisten.
For delaftale 1 forstås en sammenlignelig reference som aftaler vedrørende visiteret kørsel i faste ruter, af børn og unge med handicaps eller særlige behov.
For delaftale 2 forstås en sammenlignelig reference som aftaler vedrørende visiteret kørsel af unge og voksne i et kørselsmønster, der ikke er præget af fast kørsel.
Som dokumentation for at opfylde ovennævnte, skal tilbudsgiver på anmodning fremsende:
- Dokumentation, eksempelvis i form af kopi af certificering for miljøledelse. Dokumentationskravet kan fx opfyldes vha. fremsendelse af kopi af enten EMAS-certificering, certificering iht. ISO-14001, eller tilsvarende.
- En referenceliste. Referencelisten skal indeholde følgende oplysninger om hver reference:
- En beskrivelse af aftalen og omfang af de historisk udførte kørsler (km.). Desuden skal tilbudsgiver angive hvilken delaftale referencen vedrører, hvis der bydes på flere delaftaler.
- Tilbudsgiver skal angive den historiske omsætning (i DKK ekskl. moms) fra startdato.
- Dato for aftalens opstart og evt. slutdato (slutdato skal angives, hvis aftalen er ophørt).
- Kundens navn (modtagerens navn og kontaktoplysninger).
Udbyder forbeholder sig ret til at kontakte de anførte referencer med henblik på bekræftelse af oplysningernes rigtighed.
Det er kun den tilbudsgiver, som udbyder har til hensigt at tildele rammeaftalen, der skal fremsende ovenstående dokumentation. Det er derfor ikke et krav, at dokumentationen vedlægges tilbuddet.
Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver er miljøcertificeret i overensstemmelse med en miljøledelsesstandard, f.eks. EMAS-certificering, certificering iht. ISO-14001, eller tilsvarende.
For hver delaftale gælder det, at det er et mindstekrav, at tilbudsgiver har relevant erfaring i form af mindst én sammenlignelig reference inden for de seneste 3 år regnet fra tidspunktet for tilbudsfristen.
Tilbudsgiver skal leve op til § 12 arbejdsklausul i bilag 3 - rammeaftaleudkast.
Tilbudsgiver skal stille en sikkerhed i form af en anfordringsgaranti udstedt af leverandørens bank, pengeinstitut, forsikringsselskab eller tilsvarende jf. § 18 i bilag 2 - rammeaftaleudkast. Sikkerhedsstillelsen skal være på:
- Delaftale 1: 350 000 DKK
- Delaftale 2: 150 000 DKK.
Tilbudsgiver skal leve op til bilag 7 - fortrolighedserklæring.
Del IV: Procedure
Horsens Kommune
Der er ikke adgang til åbning af tilbud. Tilbud åbnes af Fællesindkøb Midt.
Del VI: Supplerende oplysninger
2025
Nedenstående oplysninger vedrører udelukkelsesgrundene i udbudsdirektivet (Udbudsloven):
Tilbudsgiver skal i ESPD’et erklære ikke at være omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudsdirektivets art. 57, stk. 1-3 (udbudslovens § 135), art. 57, stk. 4, litra e,f og h (udbudslovens §136) samt art. 57, stk.4, litra a-d, g og i (udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1-6).
På anmodning fra udbyder, skal den tilbudsgiver, som udbyder har til hensigt at tildele rammeaftalen, fremsende en gyldig serviceattest eller anden tilstrækkelig dokumentation, der ikke er ældre end 6 måneder, for at dokumentere at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudsdirektivets art. 57, stk. 1-3 (udbudslovens § 135) og art. 57, stk. 4, litra b (udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2). Det er derfor ikke et krav, at dokumentationen vedlægges tilbuddet.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
I henhold til § 7, stk. 2 i lovbekendtgørelsen nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud (i det efterfølgende benævnt "Lov om Klagenævnet for Udbud"), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke er omfattet af stk. 1, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
2) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
3) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
4) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
5) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.
En klage over at ordregiveren i strid med udbudsloven eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren i henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 4 har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
I henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4 skal klageren senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgiver i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www. naevneneshus.dk
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk