Vi vognmænd er for pæne
Af Jørgen Kjeld Jensen, fhv. oldermand i Vognmandslauget
I store træk kunne jeg godt tænke mig franske tilstande. Her går man sgu på barrikaderne og slås for sine meninger, når man mener og føler, at regeringen tromler en ned – og her er vi ved sagens kerne: Vi er ved at få trukket en kilometer-afgift ned over hovedet på os – rettere: en ekstra skat, til trods for at hele transportbranchen - og det gælder alle - har sagt nej tak.
Branchen vil derimod hellere have, at afgiften – hvis den skal være grøn – blev lagt på dieselolien. Jeg får næsten lange n….., når jeg hører politikere udtale sig til TV og pressen, at ”dem der sviner mest også skal betale for det”.
Men for pokker, det har vi jo ikke sagt nej til. Vi vil bare have, at udgiften bliver lagt over på dieselolieafgiften. Det synes jeg, man springer for nemt over.
Kan grunden være, at man er bange for, at privatbilisterne - som selvfølgelig også bliver ramt - vil reagere negativt ved et kommende valg? Der er selvfølgelig mange flere stemmer hos dem end hos os vognmænd.
Når nu regeringen så også mener, at en kilometerafgift - eller for den sags skyld - en hævelse af dieselafgiften, vil gøre livet grønnere, så må og bør store som små forbrugere af dieselolie betale. Der er jo et gammelt ordsprog der lyder: mange bække små giver en stor å. Det må vel også gælde for CO 2.
Uforståeligt
Når vi taler om CO2, er der noget jeg ikke kan forstå. Hvorfor belaster det Danmarks CO2-regnskab, når en nordtysk vognmand tanker den billigere dieselolie i Danmark, for derefter at vende snuden hjemefter igen?
Er det det ikke i Tyskland, at den fysiske belastning af klimaet foregår?
Ved at hæve dieselolieafgiften, som vi forslår, vil forskellen på dieselolieprisen mellem Danmark og Tyskland blive mindre - og derved bliver det mindre attraktivt for en tysk vognmand at tanke i Danmark - og så har vi jo redet noget af vores CO2 udslip.
Der er et gammelt ordsprog der lyder: Den der betaler musikken, bestemmer hvad det skal spilles. Vi vognmænd skal betale enten en kilometerafgift eller en dieselafgift - og vi får overhovedet ikke lov til at bestemme noget musik. Vi får ikke en gang lov til at synge med på omkvædet.
Dengang Danmark lukkede
Jeg synes derfor, at det initiativ, som vognmand Benny Nielsen fra Fredsø Vognmandsforretning vil starte med at holde nogle feriedage i forbindelse med påsken, har min fulde opbakning. Jeg prøvede selv i år 2000 at starte et lignende projekt og opfordre til strejke. Jeg kom på forsiden af Berlingske med billede og overskriften: ”Jeg lukker Danmark”.
Den gang var der en del, der tog handsken op og mødte op og kørte rundt om Christiansborg med tryklufthornene i gang. Bennys forslag med at kalde det ”ferie” lyder heller ikke så brutalt, men det har jo samme virkning som en strejke.
Ved ikke hvad transporten betyder
Jeg er usikker på, hvor meget danske politikere - eller i hvert fald regeringen - er klar over, hvor meget transporten betyder for, at det danske samfund. Der skal ikke mere en fire dage til, så er samtlige benzintanke løbet tør. Hylderne hos Salling, COOP, Dagrofa og andre inden for dagligvarebranchen vil have tomme hylder. Vores biler er - foruden transport . også i allerhøjeste grad deres varelager.
Jeg mener derfor, det er fuldt berettiget, at vi slår bremserne i og holder ferie, som foreslået. Vi kan jo også bruge undskyldningen for ferien, at vi har mistet Store Bededag. Den kunne vi nemlig have brugt til at bede regeringen om, at behandle os ordentlig og anstændigt.
Jeg håber alle vil støtte op, og hvis vi bliver truet med, at man vil ringe til en anden vognmand, vil det jo ikke være noget problem, for han holder jo også ferie.