Iveco åbner Nikola-salget i år
Ivecos samarbejde om elektriske lastbiler med den amerikanske Nikola-koncern begynder for alvor at tage konkret form i Danmark i løbet af i år. Iveco forventer nemlig at åbne ordrehæfterne for danske vognmænd, der vil have fingre i en fuldelektrisk Nikola Tre, i slutningen af 2023.
Det fortæller Iveco på Transport 2023, hvor netop en Nikola Tre er udstillet for første gang på dansk jord på Ivecos stand i Hal D.
- Vi er utroligt glade for at kunne præsentere den nye Nikola og endelig vise den frem for et dansk publikum, siger Kåre Neergaard, Business Line Manager Light, Medium & Heavy Trucks hos Iveco North Europe & Baltics.
Nikola Tre bygger på platformen fra Ivecos langtursflagskib S-Way – og er så fodret med elektronik, drivline og brændstofsystem fra Nikola.
Iveco har til formålet gennemrenoveret fabriksanlægget i sydtyske Ulm, hvor Stralis-serien blev produceret frem til 2012. Det skal fremover være produktionssted for Nikolas lastbiler til det europæiske marked, som forhandles igennem Iveco.
- Vi forventer at starte salget i Danmark i slutningen af 2023 med de første leveringer til danske kunder i andet halvår af 2024, fortæller Kåre Neergaard.
Det er i første omgang BEV-modellen af Nikola Tre – altså den batterielektriske version med en rækkevidde på op til 530 km. Den forventer Iveco at producere ca. 100 modeller af i 2023, som er reserveret til andre, større markeder i Europa.
Fra næste år bliver produktionen skaleret op, forventeligt til omkring 400 stk. i 2024 – og her kommer det danske marked altså ind i billedet. Og ifølge den danske Iveco-organisation er der pæn interesse i markedet for de elektriske trækkere med det karakteristiske N på fronten.
-Vi har haft mange kunder, der har forespurgt på at være de første til at prøve at køre i Nikola, så det tør jeg godt svare ja til, siger Kåre Neergaard.
Nikola ser også store perspektiver i brint-teknologier, og efter lanceringen af Nikola BEV er næste skridt at markedsføre en FCEV-version – altså en lastbil med brinttanke, brændselscellesystem, elmotor og batteri.
-Der skal vi nok forvente, at der går et års tid mere, siger Kåre Neergaard.
På transportmessen i Herning udstiller Iveco et flot eksemplar af Nikola Tre. Der er dog tale om en 6x2 model, som fabrikken i Ulm har produceret til det amerikanske marked. Til Europa vil der i første omgang være tale om 4x2 trækkere. Sådan en sag vil give en totalvægt på op til 42 ton (med det aktuelle regelsæt).
- Dermed Nikola BEV en nyttelast, der er 2-3 ton lavere end en tilsvarende diesel-lastbil, selvom den får 2 ekstra ton totalvægt pga. den elektriske drivline. Men det er et brugbart og funktionelt setup, siger Kåre Neergaard.
Iveco benyttede også lejligheden i Herning til at markere med gaslastbiler i forskellig størrelse, som Iveco har været markedsleder på i efterhånden en årrække. Trods udfordrende tider på gas- og energisiden har Iveco ikke strukket våben i forhold til gaslastbilernes rolle i den nære fremtid i transportbranchen.
- Salget af gasbiler har været hårdt ramt af de prisstigninger på gas og energi, vi har set. Men de er jo efterhånden faldet kraftigt igen, så på den måde er det ikke noget, der bør være en bremse lige nu, siger Kåre Neergaard.
- Det er et faktum, at ellastbiler er undervejs og vil få større og større rolle i de kommende år, men der går et stykke tid, før vi når full scale niveau og kan dække hele lastbilprogrammet. Der er vi lige nu og her med gas. Vi ser gas som en god løsning de næste 10-15 år til alle opgaver, og desuagtet udfordringerne så bliver der stadig solgt gaslastbiler i Danmark, siger Kåre Neergaard.