- Der er vilje til at investere, selvom det koster
Volvo fører an i udrulningen af tunge, elektriske lastbiler, og den første er netop leveret på danske plader. Volvo FH Electric-trækkeren til DFDS Køletransport er den første af 15, der skal leveres til DFDS’ danske vognmandsfirma i år – og der er mange flere, der viser interesse, fortæller Volvo Danmarks forretningsudviklingschef, Joakim Nilsson.
- Jeg tror, at alle gerne vil. Men der er stadig nogle ekstra omkostninger, der skal dækkes, og hvis de ikke kan få det, så er det jo vanskeligt at føre ud i livet, konstaterer han.
For nylig kunne danske transportfirmaer søge støtte til indkøb af elektriske lastbiler fra en pulje under Energistyrelsen. Støtten dækkede en del af meromkostningen i forhold til en tilsvarende diesel-lastbil – og ud af 127 ansøgninger blev der givet tilskud til 69 el-lastbiler, som bliver leveret i den kommende tid. 40 af disse er fra Volvo.
- Vi er glade for, at det var så mange af tilskuddene, der gik til vores biler. Samtidig kunne vi jo også se, at interessen var større end puljen, når næsten halvdelen fik afslag, siger Joakim Nilsson.
- Men dermed viser branchen, at interessen er der, og at støtten var på det rigtige niveau. Selvom man fik tilskud, var der stadig en meromkostning i forhold til en diesellastbil. Det viser altså, at der er vilje i branchen til at investere, også selvom det koster noget, pointerer Volvo-chefen.
Joakim Nilsson og Volvo har deltaget aktivt i debatten om den grønne omstilling og kaldt på flere incitamenter fra politisk side til at investere i mere miljøvenlige lastbiler. I den sammenhæng har den heftige debat om den kommende km-afgift for lastbiler fyldt meget på det seneste.
- Hvis man kigger på afgiften, er der en jo ubalance mellem, hvad grønne lastbiler og det fossile alternativ skal betale. Dermed skubber afgiften jo alt andet lige i den grønne retning, og det er jo positivt – så længe der ikke bliver for meget administration med at drive afgiftssystemet. Og så er det utroligt vigtigt, at pengene fra afgiften kommer tilbage til transportbranchen, for ellers kommer regningen bare til at hænge på forbrugeren, siger Joakim Nilsson.
Og indtil videre er der ikke meget, der tyder på, at afgift-milliarderne skal andre steder hen end ned i den store statskasse.
- Ja, og dermed er det vigtigt at at sige, at så løser km-afgiften absolut ikke det hele. Slet ikke. Der skal meget mere til, fastslår Joakim Nilsson.