Yderligere 11 borgmestre stempler ind i kampen mod kilometerafgiften
En ny vejafgift svækker konkurrenceevnen for landområdernes virksomheder. Det er meldingen fra en stribe nordjyske borgmestre, der blander sig i debatten om den kilometerbaserede og CO2-differentierede afgift for lastbiler og skriver til Folketingets Transportudvalg.
- I kommunerne er vi med til at gå forrest i at omsætte de nationale klimaambitioner til konkret handling og bakker også op om, at omstillingen af transporterhvervet er en forudsætning for at realisere det samlede mål om klimaneutralitet i 2050.
- Som i hele den grønne omstilling er det dog vigtigt kontinuerligt at afveje reduktioner i udledninger med de afledte konsekvenser for det omkringliggende samfund. Med den kilometerbaserede afgift på lastbiltransporten vurderer vi, at aftalepartierne har overset den geografiske skævvridning, hvor særligt vejgodstransport i Nordjylland og Vestjylland rammes, fordi der køres ekstra mange kilometer i forbindelse med fragt af varer og gods, skriver de 11 borgmestre fra kommunerne Morsø, Frederikshavn, Hjørring, Aalborg, Jammerbugt, Læsø, Vesthimmerland, Rebild, Brønderslev, Mariagerfjord og Thisted.
Tidligere har borgmestrene fra Holstebro, Herning, Skive, Lemvig, Ringkøbing-Skjern og Ikast-Brande også skrevet til Transportudvalget omkring deres bekymring vedrørende kilometerafgiften.
- Der er risiko for, at virksomheder længst væk fra motorvejsnettet og transportknudepunkter vil blive ramt af stigende udgifter, hvilket betyder reduceret konkurrenceevne og lavere forrentning af deres investeringer.
Det vil ifølge borgmestrene skabe incitamenter for at flytte virksomhederne tættere på en bedre infrastruktur, og konsekvenserne heraf vil i så fald være yderligere centralisering fra land til by med tab af arbejdspladser og potentiel affolkning af visse landområder som følge.
- Vi opfordrer aftalepartierne til at finde løsninger, så denne skævvridende effekt ikke træder i kraft med implementering af den nye vejafgift. I aftalen er der allerede en differentieret afgift i miljøzoner, hvor afgiftssatsen er 50 procent højere. Således kunne der indføres zoner i områder langt fra transportknudepunkter, hvor afgiften reduceres.
- Samtidig opfordrer vi til, at omstillingen til grøn vejgodstransport understøttes fra statslig side, så lade- og optankningsmuligheder af grønne drivmidler er til rådighed i hele landet og ikke kun i de tætbefolkede områder, som er mest rentable for udbyderne. Ellers bidrager det blot til yderligere skævvridning, hvor transportknudepunkter og byernes styrkeposition styrkes, og landområdernes forudsætning for vækst og udvikling svækkes. Vi opfordrer til, at der udtænkes en vejafgift, som skaber grøn omstilling uden at skabe lokal afvikling.