Utilfreds vognmand kalder grøn vejafgift for en skjult ekstraskat
Mange steder i landet giver lastbiler, der blokerer vejene, problemer i trafikken mandag morgen og formiddag.
Vognmand Thomas Krogh Andersen er en af dem, som deltager i blokaden, med en af sine 56 ton tunge lastbiler, der mandag morgen klokken 06.00 blev parkeret ved Onsild-kørslen ved Hobro i Nordjylland.
Mandag morgen omkring klokken 08.00 var det hans plan at blive stående.
- Vi holder seks lastbiler og to traktorer ved Onsild-afkørslen ved Hobro, sagde han.
Vognmændene protesterer mod en politisk aftale mellem SVM-regeringen og SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet fra marts i år, som skal skubbe på en grøn omstilling af vejtransporten.
Den betyder blandt andet, at lastbiler fra 1. januar skal betale en afgift på op til 1,30 kroner per kørt kilometer.
Afgiften er differentieret efter lastbilernes CO2-udledning, så de mindst klima- og miljøvenlige lastbiler betaler mest.
For Thomas Krogh Andersen, der har en vognmandsforretning med ti lastbiler, handler blokaderne om en dyb utilfredshed med vejafgiften, som han ikke mener, vil gøre noget godt for den grønne omstilling.
- Sådan nogle køretøjer som vores, der har en totalvægt på 56 ton, kan man slet ikke få på el. Vi kan kun få lastbiler, der kører på el op til 40 ton.
- Det her er bare en skjult skat, og vi kommer til at sende regningen videre til forbrugerne, siger han.
Alle varer bliver dyrere
Ifølge Thomas Krogh Andersen vil den nye afgift betyde, at alle varer, der skal transporteres med lastbil på de danske veje, kan blive dyrere.
Aftalen om grøn vejtransport vil ifølge Skatteministeriet give en samlet CO2-besparelse på cirka 0,3 millioner ton CO2 i 2025 og cirka 0,4 millioner ton CO2 i 2030.
Politikredse kunne mandag morgen og formiddag melde om udfordringer for trafikken mange steder i landet på grund af de blokerede veje.
Kede af blokade
Hos erhvervsorganisationen Dansk Industri Transport har man også været kritisk over for den nye vejafgift, men organisationen tager afstand fra blokaderne.
Det fortæller branchedirektør i DI Karsten Lauritzen.
- Vi er kede af blokaderne, fordi vi tror ikke, at det skaber yderligere sympati for vognmændenes modstand mod kilometerafgiften.
- Vi deler modstanden mod afgiften, fordi den er skæv, men ikke de metoder, der er taget i brug her, hvor man forhindrer varer og mennesker i at komme frem, siger han.
/ritzau/