23948sdkhjf

DI: Sådan bliver transportsektoren klimaneutral

En ny fremskrivning fra Boston Consulting Group (BCG) viser, at de nuværende politiske tiltag – inklusiv kilometerafgiften – ikke er tilstrækkelige til at nå Danmarks CO2-mål for transportsektoren i 2045.

- Det er en skam – særligt i betragtning af, at transportsektoren kan blive emissionsfri med de rigtige politiske greb, siger Marianne Dahl, fra BCG.

 

- Hvis man følger vores anbefalinger, kan vi reducere udledningerne fra transportsektoren med 42 millioner ton CO2 mere end regeringens nuværende politik og ambitioner.

- Anbefalingerne kommer fra en meget bred skare fra det danske erhvervsliv og fra transportsektoren. Nu er det op til politikerne at gøre ambitionerne til virkelighed, hvis de ligesom os ønsker en helt grøn transportsektor.

Afgiftsfrit grønt brændstof

En af de helt store CO2-udledere er det brændstof, der der bliver hældt i tanken. Derfor er den første af de i alt 24 anbefalinger at fritage de grønne brændstoffer for afgift.

Anbefalingerne bliver præsenteret af "Advisory Board for Grøn Mobilitet" på Christiansborg i dag fredag den 23. juni kl. 9.

De 24 anbefalinger er inddelt i fire temaer:

  1. Rygvind til grønne køretøjer
  2. Hurtigere indfasning af grønne drivmidler
  3. Mindre spild og energieffektiv godstransport
  4. Flere grønne muligheder for den enkelte

DI Transport: Kom nu i gang!

Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport, er en af organisationerne bag an befalingerne. Hans opfordring til politikerne om at komme i gang nu er helt klar:

- Vi anbefaler regeringen at sætte sig som mål, at transportsektoren skal være klimaneutral i 2045. Vejen dertil er at gøre det billigere og nemmere at vælge grønt til. "Advisory Board for Grøn Mobilitet" har lavet et rigtigt godt arbejde med anbefalinger til, hvordan det kan lade sig gøre.

- Vi har brug for at være effektive, når det kommer til klimaforandringer, siger han.

- I forhold til transportsektoren er det mest effektive at gøre det attraktivt at køre grønt. Pisken er allerede fremme, men det rykker ikke tilstrækkeligt. Der mangler en gulerod for at det rigtig batter. Vores anbefalinger er et bud på en samlet pakke, som kan få transportsektoren til at gå hele vejen, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078