Det var heldigt, at Tullberg troede på mig
Lars Saltoft Kristoffersen, som nu kan fejre 30-års jubilæum i DSV Transport, har været med helt tilbage i det oprindelige DSV – altså en del af det børsnoteret DSV A/S, hvor vognmændene stadig var A-aktionærer frem til 2000
Han startede som elev i september 1993, da han var færdig på Næstved Handelsskole. Og at det blev DSV Transport, var lidt af en tilfældighed.
- Min far var chauffør i DSV Niels Larsen Transport, som var DSV’s tankafdeling i Faxe. Han havde set et opslag om, at de søgte en speditørelev i DSV Transports entreprenørafdelingen i Skuldelev, fortæller Lars Saltoft Kristoffersen.
- Det var ikke fordi, jeg havde en drøm om at gøre karriere i transportbranchen. Når man var færdig som handelsskoleelev, skulle man på kontor i en virksomhed bagefter. Jeg havde søgt forskellige kontorelev-stillinger; og det var først, da jeg kom i kløerne på Leif Tullberg, at jeg blev fanget af transport.
- Efter at vi havde haft den afsluttende samtale, gik der nogle dage. Så ringede Tullberg til mig. Det var en torsdag.
Han spurgte: ”Hvad laver du?”
”Jeg er derhjemme.”
”Vi synes, det er gået godt, og vil gerne have, at du starter i næste uge. Vi skal ikke have nogen til at starte om mandagen, så du kommer bare på tirsdag.”
”På tirsdag? Det er jo om fire dage. Jeg bor på Sydsjælland.”
”Du må bare se at komme i gang. Du må komme op i weekenden til Frederikssund. Der er altid nogen, der lejer et værelse ud. Du kan se det i lokalavisen.”
- Det gjorde jeg så om lørdagen. Jeg fandt et værelse på Færgevej i Frederikssund, og så lejede jeg det og startede om tirsdagen. Det var en lidt speciel start, men sådan var det med Leif. Der var ikke så lang betænkningstid, og når han tog beslutninger, var det bare at følge med.
Noget af en omvæltning
For unge Lars var det noget af en omvæltning. Han kom fra en tilværelse, hvor han gik på handelsskolen i Næstved og boede hjemme hos sine forældre ved Tappernøje – og så lige pludselig arbejdede han med noget så hektisk som transport.
- Der var virkelig travlt. Jeg sad konstant i telefonen og ringede efter biler og snakkede med kunder. Jeg havde ingen forståelse for, hvordan det foregik. Efter tre måneder blev jeg kaldt ind til en samtale med Leif: ”Hør her, unge mand. Det går ikke som det skal. Hvis du ikke strammer dig lidt op, må vi stoppe.”
- Det var jeg sådan set enig med ham i; men det var fedt, at Leif stadig havde en tro på mig. Jeg blev sat til at følge efter en af de garvede gamle gutter, Jørgen Laursen. Han blev min læremester. Når han havde morgenvagt, mødte jeg sammen med ham. Når han havde lukkevagt, lukkede jeg sammen med ham. Pludselig gav det hele mening. Jeg kunne se, hvordan det var, og hvordan tingene hang sammen.
- Efter yderligere tre måneder havde Leif og jeg et status-møde – og vi var enige om, at nu kører vi bare derudaf.
Disponent, kørselsleder og direktør
- På et tidspunkt troede jeg, at jeg skulle være adm. direktør, da Leif havde behov for at træde ud af DSV Transport for at koncentrere sig om den øvrige DSV-koncern.
Og det har det gjort lige siden for Lars Saltoft Kristoffersen. Han blev disponent og kørselsleder. Han blev også involveret i nogle IT-projekter, et område, der stadig betyder meget for Lars i dag.
- Ja, det gik derudaf. Jeg havde ingen ambition om at skulle være adm. direktør. Jeg havde som sådan ingen karriereplan. Jeg synes bare, at det var spændende at få ansvar, så jeg greb de muligheder, der kom. Jeg voksede med opgaverne.
Det med, at han ikke havde ambitioner om at blive topchef, passer ikke helt, indrømmer Lars Saltoft.
- På et tidspunkt troede jeg, at jeg skulle være adm. direktør, da Leif havde behov for at træde ud af DSV Transport for at koncentrere sig om den øvrige DSV-koncern. Jeg var 29 år, og Leif mente, at det var for tidligt. Så han valgte Jens Lundgaard som adm. direktør, mens jeg blev underdirektør/driftsdirektør.
- Det var lidt hårdt at blive forbigået på den måde; men jeg lærte mange ting af det – blandt andet, at man ikke altid kan få det, man ønsker sig – og så alligevel arbejde ufortrødent videre.
- Men jeg havde et fint samarbejde med Jens. Da han blev koncerndirektør, efter at Leif gik på pension, blev jeg adm. direktør for DSV Transport i 2006.
To år tidligere – i 2004 - havde DSV valgt at sælge DSV Miljø divisionen, som udover DSV Transport bestod af en række grusgravs- og miljøvirksomheder til den svenske kapitalfond Triton.
Blev dansk igen
I 2015 kom DSV Transport tilbage på danske hænder, da de nuværende ejere Kent Arentoft og Peter Korsholm overtog selskabet. Med det nye ejerskab stod Lars Saltoft blandt andet for etablering af det nye hovedkontor, som blev bygget på Gammel Marbjergvej i Roskilde og stod klar i marts 2017.
DSV Transport har også en afdeling i Vejle, så virksomheden er landsdækkende og samtidig lokale i hele Danmark.
- Man kan komme i kontakt med os hele døgnet alle 365 dage om året, siger Lars Saltoft, som i dag er chef for en koncern med tilknyttede vognmænd i hele landet.
- Vi har et stærkt ejerskab, og jeg ser frem til endnu flere spændende år i DSV Transport, hvor fremtidens transportopgaver med digitale og grønne løsninger vil præge dagsordenen.