23948sdkhjf

Leasing-boss: Vi vil fortsat gerne finansiere diesel-lastbiler

Så længe kunderne efterspørger diesel-lastbiler og det er lovligt at køre i dem, vil vi også gerne finansiere dem, siger Kurt Madsen, der har været 40 år i leasingbranchen

Leasing Fyn har eksisteret i 40 år. Og selskabet har haft den samme direktør - Kurt Madsen - i alle årene. Selskabet blev stiftet den 2. september 1983 - Kurt Madsen startede den 1. november – og som han siger med et smil i stemmen: - De tillod sig at stifte selskabet to måneder, inden jeg startede!

Kurt Madsen blev ansat med det formål at etablere og drive en leasingvirksomhed helt fra bunden.

- Der var intet, da jeg kom, fortæller han.

- Direktør Preben Lykkegaard fra Sparekassen Faaborg havde samlet en stor stak brochurer fra andre leasingselskaber, som primært var skatteleasingselskaber. Den stak fik jeg overdraget med besked om, at de ikke ønskede et skatteleasingselskab. Det skulle være et seriøst og ordinært finansielt leasingselskab.

Som ballast havde Kurt Madsen en bankuddannelse fra den daværende Fællesbank for Danmarks Sparekasser i København. Han havde suppleret med en HD i Finansiering fra Handelshøjskolen, og så havde han en lærebog med to sider om leasing.

Selve princippet for leasing forstod han udmærket, nemlig at kunden - i stedet for selv at købe udstyr for egne penge eller penge lånt i banken - laver en aftale med leasingselskabet, som køber udstyret og stiller brugsretten til rådighed i en aftalt årrække. Men selve praktikken med at lave finansielle beregninger, bogføring, dokumenter og markedsføring mm. skulle han selv opfinde.

Den første leasingaftale

Den første leasingaftale indgik Kurt Madsen en måneds tid efter sin ansættelse. Det var med Restaurant Klinten i Faaborg, som skulle have en Canon mikrodatamat. Aftalen hænger på væggen i Leasing Fyns kantine.

- IT- og kontorudstyr er stadig en del af vores forretningsmodel; men det, der gennem årene er blevet vores kerneområder, er leasing af transportmateriel, industriudstyr, landbrugsmaskiner og entreprenørmaskiner.

- Det at drive transportvirksomhed er forbundet med et stort kapitalbehov. Der er brug for at anskaffe sig meget udstyr, som er dyrt at investere i. Derfor er det også oplagt for moderne transportvirksomheder, at man leasingfinansierer udstyret, siger Kurt Madsen.

- I dag har vi en afdeling, som udelukkende arbejder med transportmateriel. Afdelingen har 12 medarbejdere og står for et leasingudlån på cirka en milliard kroner.

Kun en tredjedel

- Det er klart, at vi servicerer vores ejerbankers erhvervskunder med leasingfinansiering; men det er ingen betingelse, at man bruger vores ejerbanker som pengeinstitut, siger Kurt Madsen. Leasing Fyn ejes i fællesskab af Sparekassen Sjælland-Fyn A/S, Middelfart Sparekasse og Fynske Bank A/S.

- Det er ”kun” cirka en tredjedel af vores kunder, som er kunder hos vores ejerbanker. To tredjedel af vores kunder bruger andre pengeinstitutter, som for eksempel Danske Bank, Nordea, Jyske Bank, Sydbank og så videre.

Hvis man ikke kan låne…

Omdømmet af leasing har udviklet sig i de 40 år, Kurt Madsen har været med.

- For 30-40 år siden opfattede man leasing som en finansieringsform, man kunne bruge, hvis man ikke kunne låne tilstrækkeligt med penge i banken.

- Sådan er det ikke mere. Det er vendt på hovedet. I dag bruges leasing af flertallet af danske erhvervsvirksomheder. Der er heller ingen tvivl om, at den finansieringsomkostning man har ved at lease, er lavere, end hvis man låner penge i banken. Derfor er leasing mere konkurrencedygtigt end et banklån.

Den grønne omstilling

Transportmagasinet: Kan du forestille dig, at du ikke vil finansiere diesel-lastbiler?

- Nej, det kan jeg ikke forestille mig, svarer Kurt Madsen.

- Der kommer hele tiden nye aspekter ind i det at drive en vognmandsforretning. Lige nu oplever transportbranchen et kolossalt pres på at skifte til miljørigtige lastbiler, og den omstilling vil vi også gerne deltage i.

- Vi opfordrer gerne kunderne til at bidrage til den grønne omstilling; men det er kundernes forretning, og det er det, de efterspørger, som vi imødekommer. Så hvis kunderne har et ønske om at køre med diesellastbiler, så er vi helt indforstået med det. Det er jo ikke ulovligt at køre dieselbil, så det finansierer vi gerne.

- Jeg tror, at den grønne omstilling kommer helt af sig selv. Vi vil inden for transport se, at en større andel af lastbilerne bliver elektriske. De vil efterhånden tage over i stedet for dieselbiler.

Km-afgiften er ikke fair

Når det er sagt, så kan Kurt Madsen godt se, at regeringens km-afgift for lastbiler, som træder i kraft den 1. januar 2025, er uretfærdig.

Jeg mener, at udviklingen i de her afgifter kommer langt hurtigere, end branchen har mulighed for at rette sig ind efter

- Efterspørgslen af leasingfinansiering af el-lastbiler har hidtil været meget begrænset. El-lastbiler er stadig meget dyre, og der er ikke så mange steder, hvor man kan tanke dem op; men for mig at se, er der slet ingen tvivl om, at det kun er et spørgsmål om tid, før andelen af el-lastbiler bliver større.

- Når man fra lovgivningens side har indført kilometerafgiften fra den 1. januar 2025, og at den stiger, når man bruger dieselbiler frem til 2030, kan man sige, at det er en ikke fair og rimelig måde at gøre det på.

- Jeg mener, at udviklingen i de her afgifter kommer langt hurtigere, end branchen har mulighed for at rette sig ind efter.

- En forudsætning for, at man kan bruge elektriske køretøjer, er, at de bliver solgt til konkurrencedygtige priser, og at der er tilstrækkeligt med ladesteder. Ellers kan det ikke lade sig gøre i praksis.

- Her synes jeg, at man straffer transportbranchen ved at have en så hurtig indfasning, som tilfældet er.

Brugtpriserne falder

Diesel-lastbilerne vil ikke forsvinde, men man må forvente, at brugte dieseldrevne lastbiler formentlig vil falde mere i pris og værdi som følge af, at der kommer et større udbud af eldrevne lastbiler – og som følge af km-afgiften, som stiger frem til 2030, siger Kurt Madsen.

- Det er ligesom et hus. Hvis udgifterne til ens hus stiger i form af renter og skatter, så vil huset også falde i værdi, fordi man kigger på den samlede, månedlige udgift til at have sin egen bolig. Tilsvarende gælder for lastbiler. Hvis omkostningerne til kilometerafgiften stiger, så vil der også være en tendens til, at priserne falder. Det får betydning for beregning af restværdien.

- Hvis vi ser to, tre eller fire år ud i fremtiden og skal finansiere en brugt dieseldreven lastbil, så har vi også en forventning om, at vi skal give noget mindre for dem. Det vil være en helt naturlig udvikling, siger Kurt Madsen.

Alle har en udløbsdato

Transportmagasinet: Nu har du været her i 40 år. Der er vel en udløbsdato?

- Ja, det er der for os alle sammen. Det er sådan noget, jeg drøfter med bestyrelsen i bestyrelseslokalet. Så det kan jeg ikke udtale mig om her.

Transportmagasinet: Der skal vel findes en afløser. Er det noget, du selv er involveret i?

- Formelt set er det bestyrelsen, der ansætter og afskediger direktører. Så det er udgangspunktet.

Transportmagasinet: Men du vil vel gerne se, at dit livsværk fortsætter….

- Ja, det er da klart. Når man har brugt 40 år af sit liv på at bygge noget op, vil man selvfølgelig gerne se, at det fortsat udvikler sig – også efter den dag, hvor man ikke længere professionelt er involveret i det. Det er helt sikkert. Så det håber jeg inderligt er muligt, siger Kurt Madsen.

- Jeg er stolt over, at jeg har formået at udvikle en virksomhed, som er blevet til en arbejdsplads for 59 medarbejdere og bidrager til, at der kommer mad på bordet i 59 familier. Det giver mig en god følelse.

- Jeg er glad for, at jeg har stået i spidsen for en virksomhed, som igennem årene har hjulpet andre virksomheder med at finansiere deres investeringer, og som på den måde har fået glæde af vores tilstedeværelse.

- Jeg har altid drømt om at drive min egen virksomhed; men her har jeg startet en virksomhed op og i tanken følt, at det var min egen. Det er i meget høj grad det, der har drevet mig. Det har jeg fået mulighed for her - ovenikøbet for andres risiko og regning. Det er jeg bestyrelsen dybt taknemmelig over, slutter Kurt Madsen.

Forhandlerleasing

Et større forretningsområde for Leasing Fyn er såkaldt forhandlerleasing med fokus på IT-udstyr, herunder kopi- og printløsninger.

Det er forhandlere, der tilbyder deres kunder, at de enten kan købe udstyret kontant eller lease det igennem Leasing Fyn.

For seks år siden blev Leasing Fyn udnævnt til Canons ”preferred partner” i Danmark. Aftalen går ud på, at Canon som udgangspunkt udelukkende bruger Leasing Fyn, når de tilbyder deres kunder kopi- og printløsninger og små grafiske maskiner.

FAKTA OM: Leasing Fyn

  • Leasing Fyn blev stiftet den 2. september 1983 af fire fynske sparekasser. Det var Sparekassen Faaborg, Middelfart Sparekasse, Svendborg Sparekasse og Haandværker Sparekassen.
  • Det er de samme aktionærer, som ejer selskabet i dag. Dog er Håndværker Sparekassen blevet overtaget af Sparekassen Faaborg. De delte aktierne, så, Leasing Fyn har siden dengang haft tre aktionærer. Sparekassen Faaborg blev senere til Sparekassen Fyn og blev senere igen en del af Sparekassen Sjælland-Fyn med hovedkontor i Holbæk.
  • Svendborg Sparekasse overtog Vestfyn Bank og blev til Fyns Bank.
  • Middelfart Sparekasse er en garantsparekasse, der er fortsat uændret.
  • Aktionærer i dag er derfor Middelfart Sparekasse, Sparekassen Sjælland-Fyn og Fynske Bank.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062