Dieseltyverier kan forhindres med dansk opfindelse
Opfinderen er Kalle Vinge fra Jelling, der fik idéen for år tilbage, da han flere gange var dukket op for at køre sin Caterpillar og måtte konstatere, at tanken var suget tom af dieseltyve. Det gav ham idéen til det intelligente tankdæksel SpyCap. Han fik hurtigt gjort idéen til virkelighed, og opfindelsen blev sat i produktion hjemme fra bopælen i første omgang. Siden blev produktionen af den patenterede opfindelse flyttet til Tyskland. ”Vi har efterhånden solgt et par tusind enheder og har forhindret mange tyverier, så produktet virker,” understreger Kalle Vinge. Det er også erfaringen fra de mange positive tilbagemeldinger fra kunder, der har investeret i SpyCap. PJ Entreprenør & Aut. Kloakmester i Munkebo er en af dem. ”Vi arbejdede på en byggeplads nær Odense, hvor vi gentagne gange var udsat for tyveri af brændstof, men så installerede vi en SpyCap alarm. Allerede efter et par dage gik alarmen, og politiet blev tilkaldt. Desværre nåede tyvene at slippe væk men uden brændstof og nogle maskiner, som de havde gjort klar til at læsse. Alarmen gik igen nogle dage senere, og her lykkedes det at afskære tyvene, så politiet (med lidt hjælp fra en politihund) fangede tre gerningsmænd. Vi har efterfølgende flere gange fået alarmer, men tyvene er stukket af, inden politiet kommer frem. Men vi har ikke fået stjålet brændstof, siden vi fik SpyCap-alarmen installeret. Den har så rigeligt tjent sig hjem,” siger Per Jensen, indehaver af PJ Entreprenør & Aut. Kloakmester.
”Køb af SpyCap dæksel er derfor hurtigt tjent på det første dieseltyveri, man forhindrer"
Kalle Vinge, opfinder af SpyCap
To typer alarmer, når dækslet drejes
”Man kan ikke se, at SpyCap er installeret. SpyCap fungerer på den måde, at når tankdækslet drejes, så aktiveres en alarm. Her kan man vælge mellem to typer alarmer eller begge på én gang. Den ene alarmtype sender en sms eller eventuelt en besked via maskinens flådestyringssystem til den, der har ansvaret for maskinen. Den anden alarmtype aktiverer maskinens lygter og/eller horn eller en ekstern sirene. Når det sker, er det vores erfaring, at tyvene vælger at stikke af og i stedet finde en maskine uden alarm. En anden fordel ved SpyCap er, at man undgår hærværk på tanken – når alarmen er usynlig, er der ingen grund til at slå hul eller forsøge at bryde dækslet op,” siger Kalle Vinge. Softwaren i SpyCap kan kombineres med en GPS tracker, så man kan få at vide, hvor dækslet befinder sig. Det kan f.eks. være hensigtsmæssigt, at man i arbejdstiden ikke slår alarmtypen med horn og lygter til, så brugeren af maskinen kan tanke på normal vis. Derimod er det oplagt at slå den anden alarmtype til, når det er uden for normal arbejdstid, hvor dieseltyverierne typisk finder sted i nattens mulm og mørke.
SpyCap kan anvendes på bl.a. alle lastbilmærker, Volvo Entreprenørmateriel, Liebherr, Hydrema, Caterpillar og Komatsu. I de tilfælde, hvor der er tale om andre mærker, kan dækslet modificeres på SpyCaps værksted. Prisen for SpyCap ligger i niveauet DKK 2.300–3.000 og med montage på et autoriseret værksted er den samlede pris typisk på DKK 2.800 til DKK 3.500. ”Dieseltyverier er ofte dækket af forsikring, men typisk er det aktuelle tab mindre end selvrisikoen. Køb af et SpyCap dæksel er derfor hurtigt tjent på det første dieseltyveri, man forhindrer,” påpeger Kalle Vinge.
SpyCap Læs mere på www.spycap.dk eller kontakt os på jdv@spycap.dk |