Der kommer mange krannyheder fra HMF i 2024
Der bliver mange nyheder for HMF i 2024. Ikke mindst på kraner, som kan være med til at give den grønne omstilling mere fart på.
Det fortæller adm. direktør Mikkel Winther Andersen.
- Elektriske lastbiler begynder at fylde mere og mere. Der er allerede 200 byer i Europa, som har indført såkaldte lavemissionszoner eller nulemissionszoner, og derfor har vi også set, at markedet for el-lastbiler i Europa er steget med 30 procent. I kølvandet på den udvikling er efterspørgslen efter elektrisk drevne kraner også steget.
- HMF har allerede udviklet en såkaldt e-PTO, som er en elektrisk drivenhed, som kan drive hydraulikken og dermed kranen.
- El-motoren kører typisk på bilens batteripakke. Derfor er det vigtigt, at der ikke er noget energispild, så vi har udviklet et smart elektronisk system, som blandt andet slukker hydraulikpumpen, når kranen ikke bliver brugt. Så der er nogle energioptimeringer, som er vigtige, når man kører på en batteripakke.
- Vi har allerede leveret en del kranopbygninger med dette på, og vi forventer, at den efterspørgsel kommer til at stige.
- En anden fordel med de elektrisk drevne kraner er, at de kan arbejde indendørs uden udledning af dieselos- og skadelige partikler.
Remote Truck Drive
En anden nyhed, som Mikkel Winther Andersen er stolt af, er, at man har opbygget de første biler med ”Remote Truck Drive”.
- Det vil sige, at chaufføren kan styre lastbilen med kranens fjernbetjening, forklarer direktøren.
- Det er især egnet, når der skal lægges køreplader ud på en byggeplads. Tidligere måtte chaufføren hoppe ind og ud af lastbilen, hver gang, bilen skulle flyttes nogle meter. Nu kan han stå uden for lastbilen med fjernbetjeningen rundt om halsen og styre kranen – og så er der en ”Truck Drive mode”, som chaufføren kan aktivere for at styre lastbilen. På den måde kan han køre lastbilen nogle få meter fremad eller bagud - uden at skulle ind i den.
- Det er en funktion, som vi nok vil se, flere vognmænd anvende.
Recycling-kraner
Endelig har HMF også optimeret sine S-kraner, som bruges i renovationsbranchen.
- Det er kraner, som især er egnede til at løfte underjordiske affaldscontainere. S-kranen er med sin tilbagetrukne knækarm udviklet til at løfte højt og tæt på kranens søjle. Så bliver det nemmere at løfte disse containere op og tømme dem ned i bilens lad.
Ifølge HMF-direktøren kommer der flere og flere af disse underjordiske affaldscontainere, især i de nye bydele, der dukker op i København, Aarhus, Odense og andre byer.
Nye vægte og dimensioner
Mikkel Winther Andersen er også tilfreds med, at myndighederne endelig har godkendt de nye vægt- og dimensionsregler.
Med Remote Truck Drive kan chaufføren styre lastbilen med kranens fjernbetjening Mikkel Winther Andersen
- Så længe man diskuterede reglerne, og de var i høring, var vognmændene afventende med at bestille nye køretøjer. De vidste ikke, hvad de havde at forholde sig til med hensyn til vægte, længder, akselafstande osv.
- Det er rigtig positivt, at det nu er kommet på plads, og det er også mit indtryk, at der er blevet lyttet på input fra den danske transportbranche, så det er vi vældig tilfredse med.
- Det er godt, der er kommet en afklaring, så vi nu kan komme videre. Men vi har ikke en forventning om, at vognmændene i stor stil kommer ud og køber nyt materiel. Det materiel, de allerede har, virker stadig fint, men vi er naturligvis klar til at vejlede om de nye dimensioner til de virksomheder, som ønsker at udnytte de nye regler med det samme, siger han.
Ny amerikansk kran
Sidst med ikke mindst er HMF klar med en ny såkaldt Wallboard kran til det amerikanske marked.
- Det er en stor kran, som bruges på det amerikanske marked til at håndtere byggematerialer ved byggeri af etagebygninger med op til 6 etager. Det er et marked, vi er ret stærke på – og her har vi udviklet en ny kran, som er stærkere end den tidligere kran og baseret på en ny teknologi. Den kan løfte mere og har en længere rækkevidde. Og så har vi lavet nogle optimeringer, som gør den nemmere at montere på lastbilen, slutter Mikkel Winther Andersen.