Transportminister efter 647 forkerte bøder: ”Intet system er fejlfrit”

647 fejlagtige bøder blev onsdag annulleret af Sund & Bælt.
Nu reagerer både DTL og transportminister Thomas Danielsen på sagen.
DTL frygter flere fejl, mens ministeren fastholder, at systemet fungerer.
Tilliden er rystet
Ove Holm, underdirektør og leder af DTL's erhvervspolitiske afdeling, har fulgt sagen tæt og kalder forløbet "på godt jysk træls" – især fordi fejlen har undermineret tilliden til vejafgiftssystemet.
-Sund & Bælt har jo været ret selvsikre på, at de havde et godt system. De har lagt sig fladt ned og erkendt fejlen, og det var meget vigtigt for mig, siger han og understreger, at DTL forventede, at bøderne blev annulleret automatisk uden, at de enkelte vognmænd skulle indsende indsigelser.
-Og det forstår vi nu, at vognmændene bliver imødekommet på.
Holm mener, at fejlen bør få konsekvenser for, hvordan systemet fremadrettet håndteres.
-Det må bare ikke ske igen. Jeg er på nippet til at sige, at de må standse bødemaskinen, indtil vi er sikre på, at der ikke kommer endnu en af de her sager. Spørgsmålet er jo, om der kommer flere? Det håber vi jo ikke.
Jeg er på nippet til at sige, at de må standse bødemaskinen, indtil vi er sikre på, at der ikke kommer endnu en af de her sager Ove Holm, DTL
Han påpeger også, at systemet burde have haft en indkøringsperiode, som kunne have opfanget fejlene:
-Det havde været godt, om man havde haft en indkøringsperiode på tre måneder eller lignende, så vi havde undgået det her. Set i bakspejlet burde der nok have været en ordentlig indkøringsperiode ligesom ved mange andre IT-systemer.
Holm nævner desuden, at problematikken bliver endnu mere alvorlig, når bødetaksten for manglende vejafgift hæves fra 4500 til 9000 kroner den 1. juli.
Intet system er fejlfrit
Transportminister Thomas Danielsen (V) erkender, at systemet ikke er fejlfrit, men han mener, at Sund & Bælt har håndteret fejlen korrekt.
Det udtaler han i et skriftligt svar til Transportmagasinet.
-Der er ikke noget system, der er fejlfrit, og det kan vi også se med vejafgifterne. Det er en ærgerlig fejl, der er sket med kameraet i Aalborg, men jeg kan forstå, at Sund & Bælt har rettet op, at de vil annullere bøderne, og at dem, som allerede har betalt bøderne, vil få deres penge tilbage.
Transportministeren har ikke kommenteret på Transportmagasinets spørgsmål om, hvorvidt der bør laves en politisk undersøgelse af systemets fejl.
Hos DTL er man dog ikke mistet troen på systemet fuldstændigt. Ove Holm mener, at vejafgiftssystemet har potentiale til at fungere problemfrit:
-Det skal jo virke. Vi kan jo ikke leve med et system, der ikke virker. Og det kan jo komme til at virke. Det har virket i Tyskland siden 2005, så mon ikke det kan lade sig gøre. Det er bare ærgerligt, at vi i DTL og vognmændene skal bruge så lang tid på det.
Mens DTL ønsker en pause i bødeudskrivningen, er ministerens udmelding, at systemet skal fortsætte, men at fejl håndteres løbende.
Spørgsmålet er nu, om vognmændene vil genvinde tilliden til vejafgiftssystemet – eller om nye fejl vil opstå i takt med, at bødetaksten fordobles til sommer.