23948sdkhjf

Service, efteruddannelse og mere service af tunge køretøjer

BESKO leverer reservedele til lastbiler, busser og trailere tre – og ved behov fire – gange i døgnet. Desuden efteruddanner BESKO på eget akademi sine kunders mekanikere til de nyeste krav og behov i branchen.

En mekanisk skade eller defekt på en lastbil eller bus sker bare altid ubelejligt og på tidspunkter, hvor det sidste, en chauffør eller vognmand ønsker, er, at køretøjet holder stille.

Det ved de godt hos BESKO, som har indrettet virksomheden efter, at behovet for reservedele til busser, lastbiler, busser og traktorer skal dækkes hurtigt.

”Vores chauffører kører i vores egne biler ud til kunderne med varerne fra vores centrallager i Kolding. Vi leverer varer til kunderne tre gange i døgnet – formiddag, eftermiddag og nat. Skulle en kunde have et akut behov, løser vi også det. Aftaler vi for eksempel, at vi leverer klokken 10, er det senest klokken 10, men oftest før, så mekaniker, vognmand og chauffør kan planlægge efter vores leverance. Den tid, et køretøj holder stille, koster jo vognmanden penge,” pointerer BESKOs direktør Kim Jepsen.

BESKOs hotline med fire teknikere supporterer og vejleder på telefonen mekanikerne i at montere og kalibrere delene, så bilerne kan komme på vejene igen.

"Vi har fokus på god service og support til vores kunder, der især er vognmænd med egne mekanikere samt mærkeværksteder og frie værksteder. Vi kan også levere til vognmanden med to køretøjer, men i dag er køretøjernes udstyr så teknisk avanceret, at selv det at skifte en kobling kræver en uddannet mekaniker på stedet for at montere og kalibrere delene korrekt,” siger Kim Jepsen.

Vi har fokus på god service og support til vores kunder, der især er vognmænd med egne mekanikere samt mærkeværksteder og frie værksteder. Kim Jepsen, direktør, BESKO

BESKO har sit eget akademi til efteruddannelse af mekanikere, som er blevet en mangelvare. Netop efteruddannelse er en skrue at dreje på for at sikre, at fødekæden af arbejdskraft består.

”Branchen er udfordret af, at unge i dag hellere vælger IT-vejen end at blive mekanikere eller sælgere. De kan vælge og vrage mellem jobs, for alle mangler folk, så branchen er forpligtet til at gøre noget ved manglen på arbejdskraft. I BESKO har vi derfor p.t. fire handelselever, der uddanner sig til reservedelsekspedienter i den tunge sektor, og vi har en femte på vej,” fortæller Kim Jepsen.

Hold på jeres folk med efteruddannelse
BESKO Akademi efteruddanner mekanikere i forskellige discipliner og især de mere specialiserede, elektroniske og digitale grene af bus- og lastbilmekanikerfaget. Inden corona uddannede Akademiet omkring 550 kursister om året. Corona satte det lidt i stå, men antallet af kursister er igen på vej op.

”Kursisterne er både gengangere og nye mekanikere, der ønsker at blive efteruddannet i for eksempel at udføre diagnosetests på tunge køretøjer. Kursuspakkerne køber deres arbejdsgivere af os. De koster lidt, og værkstederne må undvære medarbejdere i en til to dage, men efteruddannelsen kan være med på at holde på deres folk, lige som værkstedet får ført ny og mere viden og kompetencer til,” siger Kim Jepsen.

Klar til fremtiden
Grøn omstilling betyder på sigt lastbiler og busser på el, brint og eventuelt HVO. Udviklingen har fået BESKO til at tænke i nye baner.

”Den grønne omstilling er den rette vej at gå for klima og miljø. Vi har dele til elbusser på lager og er klar til at levere. På sigt kommer udviklingen også til at omfatte tunge langdistancekøretøjer, som jo stadig skal have skiftet sliddele” siger Kim Jepsen.

Udvider forretningsområdet
BESKO udvidede ved årsskiftet sit forretningsområde til også at omfatte reservedele til landbrugs- og entreprenørmaskiner.

”Vi har udvidet forretningen til også at omfatte reservedele til landbrugs- og entreprenørmaskiner. Vi har ansat en salgschef, der har skabt kontakt til blandt andet maskinstationer og godser, som har mekanikere til at vedligeholde og reparere de mange maskiner. Vi havde i længere tid overvejet at gå ind på landbrugsområdet og er kommet godt fra start. Det bliver også spændende, når vi i år deltager på Agromek med en stor stand, hvor vi vil vise flere af vores produkter,” siger Kim Jepsen.

FAKTA

BESKO A/S har 96 ansatte og syv regionale kontorer landet over.

På Centrallageret i Kolding foretages flere end 260.000 varepluk om året.

Siden 1987 har BESKO opbygget kompetencer og erfaring med at servicere transportbranchen. BESKO er i dag en del af BPW-Gruppen, der producerer aksler til påhængskøretøjer.

”Vi har fokus på god service og support til vores kunder, der især er vognmænd med egne mekanikere samt mærkeværksteder og frie værksteder.

Kim Jepsen, direktør, BESKO A/S

BESKO A/S

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078