Jernbanebranchen: Svært at konkurrere med lastbilerne
Jernbanebranchen har en med en lang række udfordringer svært ved at konkurrere med lastbilerne. Det var oplægsholderne enige om, da branchen mødtes i sidste uge til jubilæumskonference i Forum for Nordisk Jernbanesamarbejde - NJS - for at diskutere banegods. Det skriver Transportnyhederne.dk.
Omkostningerne for jernbanetransport stiger nemlig, mens kvaliteten daler. Men selvom der er problemer, giver bl.a. Femern-forbindelsen også håb for et løft i branchen, skriver mediet.
En af oplægsholderne var adm. direktør Gøran Andreassen fra logistikfirmaet Bring, og det var ikke ligefrem en festtale, fortæller mediet.
- Jernbanegodsproduktet er blevet forringet i forhold til lastvognsproduktet i årevis. Kvaliteten er lav og den bliver ringere, indledte han sit indlæg ifølge mediet, og fortalte bl.a. også om, hvor langt der er fra kontrakt til, hvornår godset kan køres afsted:
- Hvis vi bliver enige om en kontrakt i dag, kan vi begynde at køre i december - 2025… Det kan jeg ikke sælge, sagde han.
Dermed er nøgleordene, at der er brug for fleksibilitet, større pålidelighed og lavere omkostninger i branchen.
Muligheder forude
Selvom branchen har store udfordringer, ses der også muligheder de kommende år. Det fortalte blandt andet fra Linda Thulin, der leder arbejdet med ScanMed-korridoren - den af EU prioriterede fragtkorridor fra Italien til Norden.
- Vi har en kæmpe efterspørgsel i markedet, vi har militæret, og vi har klimaforandringerne, remsede hun de faktorer op, som i de her år er med til at styrke behovet for gods på jernbanen.
Også Bring-direktøren kunne se lyspunkter på trods af udfordringerne, rapporterer Transportnyhederne.dk.
- Der er nogle ting, som går vores vej. Der er mangel på chauffører. Kørselsafgifterne på vejene stiger. Og de sidste par år er der også nogle kunder, som er villige til at betale lidt mere, sagde han, men understregede samtidig, at der er grænser for, hvor meget ekstra klimavenlig transport må koste.
Flere pegede ifølge mediet også på Femern-forbindelsen som mulighed for at styrke jernbanegodsets vilkår.