eActros 600 præsenteres på eComExpo
Mercedes-Benz lancerede i efteråret 2023 eActros 600, der nu kan ses på eComExpo i Bella Center d. 24.25. oktober.
”eActros 600 er en gamechanger, da det er den første el-lastbil, der både kan køre langt og lade hurtigt. Som udgangspunkt kører den i gennemsnit 500 km på en opladning i reel trafik med trailer og en totalvægt på 40 tons. Om sommeren måske 550 km og 450 km på en vinterdag,” siger Mikael Voigt, e-mobility manager hos Hessel Trucks.
I praksis vil man på en arbejdsdag kunne køre 720 km, og den hurtige opladning til de sidste 220 km vil kunne gøres på væsentligt mindre end de tre kvarter, man skal holde stille i en pause.
eActros 600 er en gamechanger, da det er den første el-lastbil, der både kan køre langt og lade hurtigt. Som udgangspunkt kører den i gennemsnit 500 km på en opladning i reel trafik med trailer og en totalvægt på 40 tons. Mikael Voigt, e-mobility manager, Hessel Trucks.
eActros 600 er udstyret med LFP-batterier – en ny generation af batterier, der ikke kan brænde og har en meget længere levetid, så de efter 700.000 km kun har tabt 4-5 pct. af deres virkningsgrad. Desuden er batterierne garanteret at kunne holde i bilens tekniske levetid, som er minimum 10 år eller 1,2 mio. km.
Klar til spørgsmål på messen
Mikael Voigt er sammen med lastbilkolleger klar til at svare på de mange spørgsmål, som han ved, vil dukke op på messen fra mange af de besøgende. Udover spørgsmål om selve bilen, vil mange rette sig mod det økonomiske, for el-lastbiler er omkring dobbelt så dyre at lease end diesellastbiler.
”Det koster omkring 3 kr./km at køre i en dieselbil og 1 kr./km på el-lastbilen, hvis man lader klogt om natten. Dertil kommer, at man ved den kommende vejbenyttelsesafgift, der træder i kraft fra nytår, vil kunne spare omkring 1 kr./km på el-lastbilen i forhold til diesel. I alt 3 kr./km sparer du altså ved el-lastbilen, og kører du 120.000 km årligt i 8 år, så løber besparelsen op i over 2,8 mio. kr.,” siger Mikael Voigt.
Han påpeger, at Hessel Trucks også fungerer som konsulent for kunderne omkring rådgivning i forhold til anskaffelse af egne ladere, systemer til optimering af de bedste ladetidspunkter - og hvor det er hensigtsmæssigt at lade rundt omkring.
”Vi lægger kundernes ruter ind i vores simuleringsværktøjer, så de kan se, at det hele faktisk kan lade sig gøre. Der kommer jo også store lastbilanlæg i Padborg, Vejle, Herning, Randers og i Køge. Norlys, Circle K, Milence, XY er i fuld gang med at lave store offentlige ladeanlæg til lastbiler. Så der vil være masser af ladesites, inden kunderne får deres lastbiler om et år. Jeg forventer 15 ladesites til lastbiler i Danmark inden udgangen af 2025.”
Stor efterspørgsel på eActros 600
Efterspørgselen på eActros 600 har siden Mercedes-Benz lancerede den i efteråret 2023 været meget stor. Miljøzoner er på vej i de store byer, kommunerne har stor fokus på at nedbringe CO2-udledning i bl.a. affaldsindsamling, og så er der nye regnskabsregler på vej for de store virksomheder.
”Store virksomheder skal næste år lave mere krævende CO2-regnskaber og dokumentere reduktioner også på deres eksterne CO2-påvirkning – fx ind- og udgående fragt. Og det mærkes også i efterspørgslen – det er i høj grad vores kunders kunder, der lægger pres på vognmændene, for de vil meget gerne have emissionsfri transport,” siger Mikael Voigt.
Om Hessel Trucks
Hessel Trucks et selvstændigt aktieselskab, der har lastbil og bus import fra Daimler Trucks & Bus. Virksomheden er ejet af Ejner Hessel, der forhandler adskillige person- og varebilsmærker og desuden Mercedes-Benz og FUSO lastbiler.
Kilde: Hessel Trucks