23948sdkhjf

Ingen troede på hende, men Stephanies ’kvindelige touch’ er en mangelvare

Det var ønsket om at gøre det på en ny og ”ordentlig” måde, der fik Stephanie Ørnfeldt til at starte sin egen vognmandsforretning. Selvom hun er markant dyrere end konkurrenterne, står kunderne i kø

Hos Step Transport i Brøndby ligner lager og kontor udefra enhver anden logistikvirksomhed. Der er store firkantede lagerbygninger, og det ligger i et industrikvarter. Selve kontoret er også i de klassiske mærkegrå nuancer. Men kigger man på medarbejderne, skiller de sig nok lidt ud fra den typiske medarbejder i en vognmandsvirksomhed.

Nogle er f.eks. iført pink stiletter og glimmerkjoler. For her skal der være plads til alle. 

Den farverige tilgang er anført at stifter og medejer Stephanie Ørnfeldt. Hun er uddannet speditør og havde arbejdet i branchen i flere år, inden hun besluttede sig for at starte selv. Hun ville nemlig gerne gå sin egen vej:

- Jeg blev træt af utilfredse kunder. Hver gang, jeg gik til operationsfolkene med utilfredsheden, sagde de, at sådan er transport. Det skulle jeg bare vænne mig til, fortæller hun, da Transportmagasinet er på besøg.

Hun tænkte, at det ikke kunne passe, at man bare skulle leve med, at leveringerne f.eks. kommer for sent, chaufførerne kommer i ødelagt biler, ikke fortæller til kunden, hvis de laver skader eller andet.

Derfor oprettede hun i 2018 sit eget CVR-nummer, købte en computer, og så var Step Transport skabt.

- Jeg var heldig at få en stor kunde med det samme, som jeg kendte fra tidligere, fortæller hun.

Dengang hyrede hun selvstændige vognmænd, det bruger virksomheden stadig. Nu har den også 12 chauffører ansat og seks, som starter inden for den næste måned, der kører virksomhedens egne varebiler. Step Transports kunder er primært livsstilsprodukter såsom senge, ladcykler og møbler. I 2023 havde virksomheden en omsætning på 29 mio. kr.

Har mødt alle fordommene

Stephanie Ørnfeldt fortæller, at hun ”ikke har mødt andet end fordomme” på de seks år, hun har været selvstændig.

- Da jeg startede op, sagde min gamle chef "Steph, don’t do it. Du kommer til at fejle, og det bliver en skandale." Så det møder jeg hele tiden, fortæller hun.

Stifteren har gennem årene også lært, at hun skal lytte til sin egen mavefornemmelse, og ikke alle andres:

- Da jeg bestilte min første pink bil, sagde ham, der skulle lave den, at jeg ikke kunne komme ud med en bil i den farve. Derfor endte jeg med at tage en anden, mørkere farve lyserød farve end den pink, jeg ønskede. Jeg hadede den.

Derfor er Step Transports bilerne nu også den pink farve, som hun oprindeligt ønskede:

- Jeg har lært at lytte til mig selv. Det er jo lige meget hvilken farve bil, der kommer ud. Det er for at signalere, at vi er noget andet, siger hun og fortsætter:

- Jeg er nok bare mere farverig end andre i branchen. Jeg er ikke så grå og blå.

Hun har derfor heller ikke nogen i branchen, som hun kigger til for inspiration:

- Jeg har ikke set nogle, som jeg vil efterligne. Der er andre med stor succes, men ikke nogen, som gør det på vores måde. Vi tilbyder ikke billige priser, men god service. Jeg siger, at vi kommer med det kvindelige touch. Vi vil gøre det på en ordentlig måde, og det er der mange, der godt kunne lære noget af i denne branche.

Alle chaufførerne hos Step Transport arbejder f.eks. på overenskomst, og hun fortæller, at de er 2-3 gange dyrere end deres konkurrenter. Men de oplever også, at kunderne i høj grad er villige til at betale for at få et godt produkt, selvom man ofte hører det modsatte i branchen.

”Kernen ikke i orden”

Og det er tydeligt, at hun generelt ikke har høje tanker om sine konkurrenter. Stifteren påpeger flere gange under interviewet, at hun ikke mener, at de behandler sine chauffører eller kunder ordentligt.

Men Step Transport går egne veje på flere punkter. De ansætter bl.a. primært unge, uerfarne chauffører, de har udviklet sit eget IT-system, som gør, at kunderne selv kan tilkøbe indbæring, montering eller et nyt tidsrum at få leveret på direkte af Step Transport.

For omkring fire år siden kom Flemming Bo Larsen med i virksomheden og overtog rollen som adm. direktør. Stephanie Ørnfeldt ejer nu 65 pct. af virksomheden, og hun står nu primært for salg. Flemming Bo Larsen ejer de resterende 35 pct.

Siden han kom ombord, er der bl.a. arbejdet på at strømligne forretningen, så den har større potentiale for at vokse.

Stephanie Ørnfeldt fortæller, at det ikke som sådan er bevist, at virksomheden har valgt at gøre tingene anderledes:

- Det er ikke for at være på tværs eller noget, men det er for at gøre noget andet og levere noget andet. Kernen i branchen er ikke i orden. Hvis den generelle dansker vidste, hvad der foregik, ville de slet ikke tro på det. Det er bare hverdagen, og der er ikke nogen, der gør noget ved det, og det er skræmmende, siger hun.

- Jeg er heller ikke altid sikker på, at man har lyst til at gøre noget.

Men hun mener i hvert fald, at hun indtil videre har modbevist fordommene mod sig med en forretning, der har kunder i en tid, hvor andre kæmper.

- Jeg tror generelt i Danmark, at der kommer mere fokus på ordentlighed, og at dem, der kommer ud, faktisk har fået løn og yder en god service. Jeg kan se i de seneste år, at der er flere og flere kunder, som går i vores retning. I starten tænkte jeg, om vi nogensinde ville få nogle kunder, fordi det bare skulle være billigt, billigt, billigt. Så det var svært i starten, men nu begynder folk faktisk at ringe til os.

På jagt efter mere plads

Derfor er de også ved at vokse ud af deres nuværende lagerbygninger. Step Transport råder over to lagerbygninger på sammenlagt 2500 kvm., og deres største udfordringer er plads. For planen er, at virksomheden skal vokse.

- Lige nu har vi kunder, vi må sige nej til, fordi vi ikke kan tage dem ind, da vi bl.a. ikke har lagerplads til dem. Det er meget ærgerligt, når der egentlig er kunder, som passer godt ind. Så det er ikke en hemmelighed, at vi kigger på lager for at kunne vækste, siger hun.

Forventningen hos Step Transport er, at regnskabet for 2024 kommer til at ligne det i 2023, hvor omsætningen lød på ca. 29 mio. kr. og overskuddet var på 2,4 mio. kr. før skat.

De forventer at vækste ”betydeligt” i 2025, og forventer at ramme en omsætning på mellem 45 og 50 mio. kr. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109