Frede Andersen & Søn drejer på lastbilernes grønne knapper
Transportsektorens grønne omstilling er en af de massive delopgaver på samfundets vej mod bæredygtighed.
Fordi den opgave er så stor, kan aktørerne med fordel tage den i etaper. Det har vognmandsvirksomheden Frede Andersen & Søn fra Næstved gjort – og med så gode resultater, at virksomheden i foråret blev hædret med Den Grønne Transportpris 2023.
”En tydelig miljøpolitik gennemsyrer virksomhedens daglige drift: Fra reduktion af brændstofforbrug, tomgangskørsel og CO2-udledning – til sortering og genanvendelse af de affaldsmaterialer, de modtager. Virksomheden investerer i lastbiler, som kan køre på HVO-biodiesel og uddanner sine chauffører i gode og grønne kørselsvaner. Virksomheden spiller dermed på mange forskellige tangenter”, lød juryens begrundelse for valget af Frede Andersen & Søn.
Frede Andersen & Søns adm. direktør, Peter Vilhelm Andersen, fortæller, at det handler om at tage første skridt i denne bydende nødvendige indsats, have intern konsensus om den og holde ved.
”Vi har i begyndelsen plukket mange lavthængende frugter for at opnå viden og resultater, som har været med til at støbe fundamentet for, at klima nu tænkes ind i alle led og niveauer af vores virksomhed. For at holde snor i indsatsen og sikre vedvarende implementering af klimatiltag har vi ansat to bæredygtighedsmedarbejdere, som netop har gjort vores første klimaregnskab for 2022 og 2023 færdigt. Regnskabet skal være med til at sætte barren for en kulturændring og for, at virksomheden kan navigere i markedet, altså license to operate,” siger han.
Virksomheden har dog allerede ageret operationelt. For eksempel er en tidligere kørelærer ansat til at vurdere chaufførernes kørestil, køremønster, stop and go og lignende, som via Scanias portal vurderes på en skala fra A til D. Jo længere nede i alfabetet, en chauffør havner, desto større potentiale for klimaforbedringer. Køretræneren benytter de data til at løfte chaufførernes niveau.
Vi investerer i klima, fordi det er det rigtige at gøre, og fordi næste generation også skal kunne leve her. Klimaarbejdet forbedrer også vores konkurrenceevne. Peter Vilhelm Andersen, adm. direktør, Frede Andersen & Søn.
”Desuden har alle vores entreprenørbiler presenning på, så de ikke kører tomme rundt efter aflæsning. Den forbedrede aerodynamik får bilerne til at køre længere på literen, og desuden blæser der heller ikke tørt sand eller halm over alt på biler, veje, huse og mennesker,” pointerer Peter Vilhelm Andersen.
Tomgangskørsel har virksomheden også kastet kritiske klimablikke på. I 2023 benyttede bilerne 21 procent af deres brændstof, mens de holdt stille.
”Efter sigende skulle det tal endda være ret pænt for branchen, men vi arbejder på at nedbringe det til i hvert fald 10 procent. Klimaindsatsen er en stor kulturændring, for chaufførerne skal ændre rutiner, vaner og tænke anderledes – som kan være svært efter måske 20 år som chauffør. De tænker, at tomgang er bedre for turboen og batteriet, men skal i stedet tænke på CO2 og slukke for motoren, når de holder stille hos en kunde,” siger Peter Vilhelm Andersen.
Frede Andersen & Søns grønne investeringer sigter både mod bedre klima og bedre konkurrenceevne, så investeringerne også tjener sig hjem på den økonomiske bundlinje.
”Vi investerer i klima, fordi det er det rigtige at gøre, og fordi næste generation også skal kunne leve her. Vi leverer klimadata til fire-fem kunder, som vi er scope 3 for, og som derfor benytter de data i deres klimarapportering. Indsatsen forbedrer også vores konkurrenceevne i forhold til vores kolleger, som ikke er så langt, hvis de overhovedet er i gang endnu,” siger Peter Vilhelm Andersen.
En nøglefaktor for at sætte tryk på klimaet var den interne konsensus. Først skulle ejerne, bestyrelsen og direktionen blive enige om retningen, og siden steg medarbejderne på. Afgørende er, at alle kan se meningen med indsatsen, og hvor de kan bidrage.
Frede Andersen & Søn-bilerne kører endnu alle på diesel, men med køretræner og fokus på tomgang og brændstofforbrug og er i gang med at integrere Scanias system til at måle endnu bedre på alle parametre i alle lastbiler. Desuden kan alle lastbilerne køre på HVO-biodiesel, som er 90 procent renere end konventionel diesel. Desværre er prisen for høj til at være konkurrencedygtig, lige som HVO-diesel er en begrænset ressource.
Den første Frede Andersen-lastbil på brint, strøm eller biogas ruller hele tiden nærmere.
”Vi har en kunde, der specifikt spørger efter transport med grønne biler, så en af vores næste biler bliver af en af de typer. Vi forventer også på sigt at tilbyde en sort og en grøn pris, så kunderne har den valgmulighed,” siger Peter Vilhelm Andersen.
FAKTA
Frede Andersen & Søn blev stiftet i 1903 og har i dag 100 biler og 170 ansatte. Vognmandsvirksomheden er del af Uglehøj-koncernen i Næstved.
Virksomheden har fået assistance til sin grønne omstilling og klimarapportering af Ressource City fra Næstved.
Frede Andersen & Søn sorterer og behandler en del af det affald, virksomheden transporterer for sine kunder. Bl.a. i et særligt anlæg, der renser og sorterer overskudsjord fra byggepladser til finsand, sten og ler, så 80 procent af jorden kan bruges igen i stedet for at ryge på deponi.
Klimaregnskabet for 2022-23 er forløber for Frede Andersen & Søns første ESG-rapport, der er på trapperne.
Kilde: Frede Andersen & Søn