23948sdkhjf

Vejafgiften driller - Nu bliver flere bøder annulleret

Flere vognmænd har haft problemer med at betale vejafgiften korrekt. Nu bliver en del af bøderne annulleret 

En del af de vognmænd, der har fået bøder for forkert betaling af den nye kilometerafgift, kan ånde lettet op.

Sund & Bælt har nemlig besluttet at annullere bøderne fra den første uge efter årsskiftet, hvor afgiften blev indfaset. Det fremgår af en orientering fra Sund & Bælt, som Transportmagasinet har fået indsigt i.

- For at give alle mulighed for at komme godt i gang med ordningen og få håndteret eventuelle tekniske udfordringer i forbindelse med opstarten vil Færdselsstyrelsen først udskrive bødeforelæg for ikke at have betalt korrekt vejafgift fra den 9. januar og frem, lyder det fra Sund & Bælt.

Hos brancheorganisationen DTL- Danske Vognmænd glæder man sig over nyheden fra Sund & Bælt.

- Det virker lidt voldsomt, at give bøder til vognmænd allerede fra 2. januar. Så vi er selvfølgelig glade for, at man annullerer bøderne fra den første uge, siger underdirektør Ove Holm til Transportmagasinet.

Han fortæller, at brancheorganisationen kender til en del sager, hvor vognmænd har fået bøder fordi der har været knas med selve udstyret til betaling af kilometerafgiften.

Udfald og manglende brobizz

Kilometerafgiften skal betales enten via en brobizz, som myndighederne udleverer, gennem en app eller gennem et betalingssystem, hvor vognmændende på forhånd betaler for en bestemt rute.

Ifølge DTL har der imidlertid været problemer med alle tre typer af indbetaling. Nogle vognmænd havde slet ikke fået den brobizz, der skal bruges til at få betalt afgiften. Samtidig virker appen kun til iPhones og ikke til android telefoner.

- Der var altså nogle vognmænd, der hverken havde fået brobizz eller kunne downloade appen den 2. og 3. januar. Da de så skulle i gang med rute-billetsystemet 2. januar, kunne de heller ikke få det til at fungere.

Han fortæller, at mange vognmænd har kæmpet hårdt i julemånederne for at få systemet til at virke. Som eksempel fremhæver han en vognmand, der har købt Iphones til alle sine chauffører, men alligevel endte med at få en bøde d. 2 januar.

- Nu må vi se, hvordan det kommer til at gå fremadrettet. Vi har også nogle sager, hvor der er vognmænd, der har fået bøder på grund af udfald på udstyret, som chaufføren ikke har opdaget, siger han.

Ikke den største bekymring

Ove Holm håber, at fejlene meget hurtigt vil blive udbedret. Han forventer dog, at der også den kommende tid vil være vognmænd, der er nødt til at sende indsigelser ind til Sund & Bælt, fordi udstyret driller.

Alligevel er fejlene ikke det, der bekymrer brancheorganisationen mest.

- Vores største bekymring er i virkeligheden inddrivelse af bøder fra udenlandske biler. Det tror jeg kan blive et langt større problem, end de her fejl. Men selvfølgelig skal udstyret virke, inden man kan begynde at uddele bøder, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062