Forbrugernes humør stiger lidt men bliver under frysepunktet
De danske forbrugere var i en anelse bedre humør i januar sammenlignet med måneden før. Men humøret er fortsat under frysepunktet.
Det viser den såkaldte forbrugertillidsindikator fra Danmarks Statistik.
Indikatoren var på minus 11,7 i januar, mens den ramte årets lavpunkt i december på minus 13,1.
Fremgangen skyldes ifølge Danmarks Statistik, at forbrugerne vurderer familiernes nuværende økonomiske situation en anelse bedre.
På trods af den lille stigning er tallet fortsat et udtryk for, at forbrugerne er "meget bekymrede". Det påpeger Søren Kristensen, som er cheføkonom i Sydbank.
Og spørger man cheføkonomen burde realiteterne få forbrugerne til at se noget lysere på situationen, end tilfældet er.
- Det går ud over forbruget og væksten i dansk økonomi, men hvis forbrugerne flytter øjnene fra aviserne og i stedet kigger på de økonomiske realiteter, burde smilene vokse, skriver han i en kommentar.
Søren Kristensen har svært ved at pege på en specifik ting, der har været årsag til det dårlige humør hos de danske forbrugere den seneste tid.
Men han mener, at det er nærliggende at tilskrive valget af Trump og den medfølgende usikkerhed en del af æren.
- Det spillede også ind i januar, hvor man i den grad kan sige, at de negative overskrifter omkring handelskrig og udvidelser af det amerikanske territorium er taget til i styrke, skriver Søren Kristensen.
Forbrugertillidsindikatoren beregnes på baggrund af en rundspørge, hvor et repræsentativt udvalg af danskere svarer på spørgsmål om deres egen og Danmarks økonomi.
En negativ forbrugertillidsindikator er et udtryk for, at danskerne ser negativt på den økonomiske situation nu og det kommende år, hvilket typisk vil afspejle sig i købelysten.
/ritzau/