Vognmænd harcelerer: "Traktorer i snerydning presser os ud"

Flere vognmænd raser over, at traktorer nu kan byde ind på Vejdirektoratets udbud for snerydning.
De mener, at traktorer har urimelige fordele, fordi de er underlagt færre krav og kan tilbyde en billigere pris.
Samtidig frygter flere, at udviklingen vil skubbe lastbilbranchen ud af vintertjenesten.
- Det er dybt kritisabelt, at man nu begynder at tage traktorer med i ligningen, siger Jesper Hansen, formand i Østjyllands Vognmandsforening og vognmand hos Bendt Hansen & Sønner.
Hos Vejdirektoratet afviser man dog kritikken.
Udbud åbner for flere aktører
Vejdirektoratet har tidligere haft vanskeligheder med at få dækket alle vintertjenesteruterne, og derfor er der nu åbnet op for, at traktorer også kan deltage i snerydning – dog kun på landeveje.
Det siger afdelingsleder i Vejdirektoratet, Tania Udengaard Sørensen.
- Vi har de seneste år set en dalende interesse for at byde ind på vintertjenesten, så vi har måtte se andre veje. Det er en samfundskritisk opgave, og vi skal sikre, at ruterne dækkes.
Ifølge Vejdirektoratet har traktorer tidligere været en del af et begrænset forsøg, men nu er ordningen udvidet.
Reglerne er skæve
Blandt vognmændene er kritikken dog betydelig.
De peger især på, at traktorer slipper for mange af de krav, som lastbiler er underlagt:
- Ingen tachograf: Lastbilchauffører skal overholde køre- og hviletidsregler, men traktorer har ikke samme kontrol.
- Lavere driftsomkostninger: Vognmænd betaler vejafgifter og miljøzonetillæg, som traktorer ikke nødvendigvis rammes af.
- Afgiftsfri diesel: Flere maskinstationer, der kører traktorer, bruger landbrugsdiesel uden samme afgifter som erhvervslastbiler.
- Jeg har intet imod fri konkurrence, men der skal være lige vilkår for alle, og det her er det ikke, siger Jesper Hansen.
Maskinstationerne er dog for nylig blevet underlagt strammere regler for kørsel på offentlige veje.
Flere vognmænd ser udbudsændringen som en reel trussel mod deres forretning.
- Vi har mange medlemmer, hvor tingene hænger sammen – asfaltkørsel om sommeren, snerydning om vinteren. Hvis vilkårene ikke er ens, kan det koste dyrt, advarer Jesper Hansen.
Andre frygter, at kommunerne vil følge Vejdirektoratets eksempel og i stigende grad udlicitere vintertjenesten til maskinstationer med traktorer.
- Jeg tror bestemt, at traktorer kan byde billigere end os, og det ser jeg som unfair konkurrence, siger vognmand Jørgen Buhl.
Ruterne skal dækkes
Hos Vejdirektoratet afviser man kritikken om unfair konkurrence.
- Vi betaler den pris, som bydere selv sætter, og vores mål er at få dækket ruterne, så trafikanterne kan få den service, vi er sat i verden for at levere, siger Tania Udengaard Sørensen.
Hun understreger, at traktorer kun vil blive brugt på mindre veje og ikke på motorveje, hvor sikkerhedskravene er højere.
Hos Østjyllands Vognmandsforening vil man presse på for, at traktorer kommer under samme krav som lastbiler.
- Vi vil tage det med videre i vores bestyrelse. Hvis vi ikke får lige vilkår, kan det få katastrofale følger for vognmændene, lyder det fra Jesper Hansen.
Vognmændene har nu mulighed for at tage problematikken op på de kommende informationsmøder om udbuddet, som Vejdirektoratet afholder i Ringsted og Horsens.