Bude-forhandlinger brudt sammen: Fremtidens postbud bliver billig arbejdskraft
Danmarks postomdeling er på vej mod en ny virkelighed, hvor udenlandske bude på Dao-scootere kører på en omstridt akkordløn – uden garanteret mindsteløn.
Forhandlingerne om en ny overenskomst for Dao-bude i provinsen er brudt sammen.
Det skriver Fagbladet 3F.
Det kan få konsekvenser for arbejdsforholdene i logistikbranchen, særligt i takt med at Dao forventes at overtage al brevomdeling fra PostNord ved årsskiftet.
Bruddet skyldes uenighed mellem 3F Transport, Dansk Erhverv og Danske Mediers Arbejdsgiverforening (DMA) om en garanteret mindsteløn.
3F ønskede en minimumssats for budene, mens Dao fastholdt det nuværende akkordlignende lønsystem.
- Vi kunne ikke blive enige om et forlig, og jeg ærgrer mig over, at arbejdsgiverne ikke vil gå med til at sikre budene en garanti for mindsteløn, som i andre overenskomster, siger Ole Christensen, forhandlingssekretær i 3F Transport til fagbladet.
Dao-direktør Hans Peter Nissen afviser behovet for en minimumsløn og argumenterer for, at den nuværende model sikrer høj produktivitet.
- Hvis et bud pludselig begynder at arbejde langsomt, synes vi jo ikke, at det er rimeligt, at vi skal betale en garanteret mindsteløn.
Konkurrencepres
Dao er ejet af de store bladhuse og er på vej til at blive en dominerende aktør i brevomdeling. Hvis deres lønmodel fastholdes uden mindsteløn, kan det lægge konkurrencemæssigt pres på andre aktører inden for logistik og distribution, hvor akkordløn ikke nødvendigvis er normen.
Arbejdsmarkedets udvikling inden for last-mile-levering er allerede en central debat i transportbranchen.
Med flere store aktører, der anvender fleksible og akkordbaserede lønsystemer, kan bruddet i forhandlingerne få vidtrækkende konsekvenser for både bude og virksomheder i logistiksektoren.