23948sdkhjf

Econic nu med Euro 6

Ny Mercedes Euro 6 gas-motor, der havde verdens-premiere på den svenske transportmesse Lastbil 2014 i Jönköping, ventes at blive en succes på det nye danske gasmarked.
Mercedes-Benz Econic har været på markedet siden 1998. I 2002 kom en gasdrevet udgave, Econic NGT. Den er nu blevet fornyet med en Euro 6-version, som Transportmagasinet blev præsenteret for på den svenske transportmesse Lastbil 2014 på Elmia i Jönköping i slutningen af august.

Af Econic’er er der til dato produceret mere end 13.000 enheder, heraf er de 1.400 med gas-motor.

Mercedes-Benz i Sverige har solgt 30 procent af de 1.400 gas-renovationsbiler, der er produceret på fabrikken i Tyskland siden den første gasudgave af Mercedes-Benz Econic blev lanceret i 2002. Sverige tog naturgassen til sig lige fra begyndelsen, selv om de må importere det meste gas fra Danmark, Norge og andre EU lande.

Nu er Danmark omsider kommet med, efter at Folketinget har vendt på en tallerken. Nu bliver diesel og gas beskattet på lige fod. Det betyder, at vi herhjemme allerede er oppe på syv anlæg, hvorfra man kan tanke gas. Sverige har 1.500 gasanlæg, hvoraf de 900 også har biogas.

Hos den danske Mercedes-Benz importør forventer man, at muligheden for gasbiler betyder et gennembrud for den helt nye Mercedes-Benz Econic model, der udpræget bruges til renovationskørsel og distribution.

Den nye gasmotor er som noget nyt udviklet på basis af en ny 7,7 liter dieselmotor, hvor forgængeren var på 6,5 liter. Motoren har indsprøjtningssystem med tændrør – ligesom en benzinmotor.

Den er så ren, at den ikke behøver efterbehandling eller partikelfilter, men effekten i forhold til en dieselmotor er den samme. Udledningen af CO2 er 22 procent mindre i naturgasmotoren end dieselmotoren.

- Vi tror på, at den nye Econic NGT bliver gennembruddet for gasdrevne lastbiler til distributions- og renovationskørsel i Danmark, siger Lasse Wøhlk, der salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark.

- Derfor glæder vi os også meget til at komme ud og præsentere lastbilen for kommuner, renovationsselskaber og vognmænd.

Den øgede vægt i forbindelse med motorombygning til gaskørsel, tilhørende gastanke, rørføring og sikkerhedsforanstaltninger er halveret, så gas-lastbilen nu kun vejer 500 kg mere i forhold til dens modstykke på diesel. Det er med til at give en lastkapacitet på 400 kg mere, hvis man sammenligner den nye Econic med de tidligere versioner af Econic NGT.

Stort gasanlæg

Vi prøvede nogle af de tidligere gas-Econic’er i Malmø og så de nye i Jönköping. Biogas er helt CO2 neutralt, og i Malmø kører 350 af byens bybusser og 20 renovationsbiler fra Reno Norden på ren biogas; mens mælkebilerne kører på blandet biogas og naturgas.

Renovationsbilerne i Malmø henter blandt andet husholdningsaffald, afleverer det på firmaet SYSAV’s behandlingsanlæg. Det biogas, der kommer ud af det, bruges blandt andet som brændstof til renovationsbilerne. Den tanker de på en lokal tankstation.

Af al affaldet bliver 98 procent genbrugt, kun 2 procent deponeres. Det viser, at Malmø’s borgere er gode til at opdele deres skrald.

Ud over gassen, producerer anlægget også 1.650.000 MWh strøm, som dækker 60 procent af den el og varme, som borgerne i Malmø bruger.

To udgaver

Den nye Euro 6 gasmotor har en ydelse på 221 kW (301 hk) med en maksimal trækkraft på 1200 Nm. Den kommer i en 18 og 26 ton udgave med henholdsvis to og tre aksler – begge med medstyrende bagaksel. Forakslen er nu oppe på otte ton.

- Vores nye gasmotorer understreger klimafordelene ved at køre på naturgas, siger Lasse Wøhlk fra Mercedes-Benz Danmark.

- Man skal huske på, at CO2-udledningen bliver markant lavere, hvis naturgassen helt eller delvist udskiftes med biogas.

Econic NGT har stadig samme lave indstigning som tidligere, men Mercedes har måttet gå væk fra det helt flade gulv i førerhuset på grund af kølingen til Euro 6. Nu sidder man med fødderne på en hævet gulv.

Der er panoramavinduer, der giver godt udsyn. Den korte akselafstand giver god manøvredygtighed.

Nærmeste konkurrent er Dennis Eagle, som importeres til Danmark i en Renault-udgave.

Fakta om Econic Euro 6

ŸEconic NGT med M 936 G-motor er tilgængelig i varianterne 1830 og 2630 inden for den tilladte bruttovægt på mellem18 og 26 ton.

ŸAkselkonfigurationerne er 4x2 og 6x2/4. Sidstnævnte har en elektrohydraulisk styret løbeaksel. Desuden fås en 6x4 version med træk på to aksler.

ŸDe to- og treakselskøretøjer fås i forskellige askelafstande fra 3450 mm til 5700 mm. Køretøjerne kan bestilles med førerhus i en høj og lav version, som måler henholdsvis 1745 mm og 1295 i højden (indendørs).

ŸAksel, undervogn og motor lavet ud fra samme serie som Mercedes-Benz større lastbilsserier, hvilket giver optimale vilkår for både servicering og vedligeholdelse.

ŸMotorens vægt er halveret med 500 kg i forhold til dens modstykke på diesel, og kan dermed have en øget last på op imod 400 kg sammenlignet med de tidligere versioner af Econic.

ŸEt nyt multifunktionsrat giver hurtigt adgang til instrumentbrættet og radio, ligesom de enkelte kontakter kan indstilles individuelt til den enkelte chaufførs behov.

ŸParkeringsbremsen og gearene er indstillet til at være den samme højde som rattet, hvilket gør det nemmere at bruge, mere sikkert og mere ergonomisk.

* Elektronisk betjent soltag, bedre isolation og mere effektiv luftcirkulation sikrer bedre arbejdsklima inden i køretøjet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063