23948sdkhjf

Det bedste fra tre

Atlet, Nissan og TCM går nu sammen og markedsfører sig som ét brand: UniCarriers.
Ambitionerne fejlede ikke noget, da UniCarriers forleden inviterede til internationalt pressemøde i Gøteborg med topcheferne fra det nye mærke, der dækker hele spekteret inden for gaffeltrucks og lagermateriel.

Egentlig er der ikke tale om et nyt mærke, men et nyt brand, for bagved står de to kendte japanske mærker Nissan og TCM samt det svenske Atlet. Tilsammen er de UniCarriers – og netop det blev slået fast på pressemødet.

- UniCarriers er det bedste fra tre, sagde selskabets executive vice president i Europa, Keiji Ikeda.

- Målet på langt sigt er at blive den førende leverandør i verden af gaffeltrucks og lagertrucks. I dag sælger vi 11.000-12.000 trucks i Europa. Vores mål er i første omgang at komme op på 20.000 enheder årligt.

På spørgsmålet om, hvor længe det vil tage, svarede Ikeda.

- Det tager måske fem år. Nu må vi se.

Målet skal opnås gennem opkøb og organisk vækst. Opkøb er der set flere eksempler på. UniCarriers har eksempelvis lige overtaget en af de store hollandske gaffeltruck-forhandlere, Crepa, som står stærkt i hele Benelux-området.

Organisk vækst skal ske ved at indgå tætte partnerskabsaftaler med nogle af branchens helt store kunder. Her vil UniCarriers kile sin ind blandt sine konkurrenter, som tæller kendte navne som Linde, Toyota, Still og Jungheinrich. De er alle hver især større, end UniCarriers er i dag.

Ikeda ryster ikke på hånden. Han smiler roligt og henviser til de tre kerneværdier, som gennemsyrer hver eneste medarbejder i UniCarriers koncernen:

1. Knowing the customer.

2. Excellence.

3. Creating a difference.

Kunden i centrum

På almindelig dansk betyder det, at UniCarriers vil bruge tid på at lære sine kunder at kende og yde dem den service, de har brug for. Produkter skal skræddersys til kunderne. Det er ikke kunderne, som kan tilpasse sig truckene.

- Det kan vi gøre, fordi vores produkter er modulopbyggede. Vi kan sætte en maskine sammen på mange forskellige måder, så den vil passe kundernes behov.

Om de store planer vil lykkes for UniCarriers, skal Transportmagasinet nok følge tæt.

Nye produkter

Det nye mærke har ikke ligget på den lade side. Til pressemødet i Gøteborg kunne de præsentere fire nye maskiner, som snart vil være at finde på markederne:

Ÿ En 4-vejs truck, Tergo UFW.

Ÿ En smalgangstruck, Tergo URS.

Ÿ En modvægtstruck, GX-serien.

Ÿ En dobbeltstabler, DPD 200.

Herhjemme er det UniCarriers i Greve og Engesvang, som forhandler hele sortimentet af UniCarriers-materiel, som har kapaciteter op til 10 ton. Det samme vil NP Trucks gøre. NP Trucks har i mange år solgt TCM herhjemme, og de får nu adgang til hele UniCarriers sortiment.

Det er svenske Torsten Eklund, der er adm. direktør for UniCarriers i Danmark, Norge og Sverige.

- I hele branchen gælder det om at effektivisere. Også hos UniCarriers, siger Torsten Eklund.

- Derfor er det besluttet, at afdelingerne i Danmark, Norge og Sverige skal udgøre en samlet skandinavisk organisation. Derfor har vi oprettet et fælles servicecenter for finans i Gøteborg.

Greve opgraderet

Samtidig har vi opgraderet afdelingen i Greve til klargøringscenter for alle motortrucks fra vores fabrik i Spanien. Truckene kommer fra fabrikken i Pamplona til Greve, hvor de bliver klargjort og sendt videre til kunder i Danmark, Norge og Sverige.

- Vi har også lukket vores kontor i Malmø. De fem svenske sælgere er nu blevet tilknyttet kontoret i Greve, siger Torsten Eklund.

Ifølge direktøren har de berørte medarbejdere i Danmark og Sverige taget godt imod ændringrene.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079