23948sdkhjf

EU-rapport rammer ømt punkt

Europa-Parlamentets nye rapport om det indre markeds funktion på blandt andet transportområdet, som skal debatteres i dag, sætter kniven ind dér, hvor det gør mest ondt.
Ikke bare på de transportører, der lever af at udnytte markedets skævheder. Den rammer lige dér, hvor det længe har været tiltrængt at afdække de ømme punkter – hos transportkøberne i markedet.

For ifølge Erik Østergaard, adm. direktør i DTL og formand for NLA, er transportverdenen sin egen største køber af transportydelser. På kryds og tværs anvendes der underleverandører og underleverandørers underleverandører, mens dygtige køberinteresser slipper mellem myndighedernes fingre som et stykke vådt håndsæbe:

- De, der den ene gang ønsker at være sælgersiden, og den anden gang på købersiden, alt efter hvad der giver mest goodwill, ser denne rapport som et stærkt udspil, der skal danne udgangspunkt for, at det fælles marked nu endelig indføres. Vi andre ser rapporten som en nedskrivning af det, som DTL og NLA har påpeget i årevis: Nationale transportmarkeder dræbes, når der kan shoppes rundt efter laveste fællesnævner, og netop på grund af transportens givne mobilitet, kan der ikke bare laves et åbent marked som på andre områder. Det kræver kontrol og regulering, så de nationale markeder kan overleve og ikke bliver udhulet.

Fremhæver omkostningerne

Parlamentsrapporten fremhæver omkostningerne for EU ved ikke at have et fuldt fælles marked for vejtransport men nævner samtidig, at et af de første skridt er at sikre, at ingen aktører kan "snyde". Og det skal netop garanteres gennem den fornødne kontrol og sikring af, at hele forsyningskæden er ansvarlig for ulovlige aktiviteter.

Med andre ord er hele cabotage-arrangementet uden social harmonisering en spiral mod bunden, hvor effektivitet ikke er effektivitet for selve vejtransporten, men hvor effektiv man er i at snyde eller omgå reglerne. Effekterne ses på arbejdsvilkårene og sikkerheden på vejene.

Kædeansvar

Erik Østergaard ønsker ikke at forholde sig til egentlige kædeansvar, der vil være nationale anliggender. Men EU’s holdning til, hvad der er acceptabel adfærd på transportmarkedet som et konstant grænseoverskridende erhverv på gummihjul må ændres:

- Der tales om virksomheders ansvar, når det gælder produktionen, men hele snakken om Corporate Social Responsibility skal i langt højere grad gælde for selve transportforløbet og må højere op på dagsordenen som en betingelse for et fungerende indre marked."

DTL: Tænk jer om

Erik Østergaard mener, at rapporten bør få politikerne til at stoppe op og tænke sig om. EU står over for et valg: Skal det Indre Marked vedblive at være en form for parallelt arbejdsmarked med ulovligheder, fiksfakserier og laveste fællesnævner, eller skal man sikre, at transporten i de enkelte lande foregår på deres vilkår:

- Vejtransport skal opfylde mange mål om færdselssikkerhed, bæredygtighed, social ansvarlighed. Men hvis man gør det som dansk vognmand og blot ser sin forretning forsvinde til en vognmand, der ikke følger lovgivningen, eller udnytter forskellene i sociale forhold, så kommer vejtransport til at udvikle sig i den gale retning, når det gælder sikkerhed, bæredygtighed og social ansvarlighed.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063