Passion for nøgler og amerikanerbiler
Rene "The Keyman" Andreasen vækker opsigt, hvor han end kommer. Han kører rundt i en Scania med snude og en trailer, der har været gammel bogbus. Transportmagasinet mødte ham på Ishøj Truck Show 2014. Her er hans historie og historien om hans køretøj.
René har også været eksportchauffør i syv år. Han har kørt Østeuropa og Portugal. I dag har han slået sine to leveveje sammen og er blevet The Keyman. Nøglemanden, som kører rundt i en stor showtruck, der bærer samme navn.
- Folk kender mig ikke som andet, siger han. Hans store stolthed er hans samling af nøgler. Han har verdens største samling af nøgler til amerikanerbiler.
- Ford, Chrysler, Dodge... You name it, Ive got it.
Hans kunder er elskere af amerikanerbiler. Hvis de står og mangler en nøgle, så kan The Keyman hjælpe. Han har licensen til at fremstille en original nøgle uanset mærke, uanset årgang.
Samlingen har 30 år på bagen. Så længe er det siden han fik sin første Ford-nøgle. Samlingen har udviklet sig stille og roligt og giver ham i dag hans levebrød. Med sin store showtruck og trailer kører han rundt til biltræf og lastbilshows både herhjemme og i udlandet. Her forsyner han bilfans med nøgler.
Hans samling omfatter også nøgleringe. Selv om den også er stor, er der andre samlinger der overgår hans.
Scania med snude
Bilen er et kapital for sig. Rene har tidligere kørt i en MAN. Dengang var han kendt som KeyMAN; men han har altid været en Scania-mand. Derfor var det et stort ønske at få en Scania... med snude.
- Jeg var mange gange i Holland for at se på brugte Scaniaer. Mit hjerte bankede for en V8er, men min fornuft sagde mig, at jeg skulle vælge en mindre motor. Så da jeg endelig fik besluttet mig, blev det en 124er med 420 hk. Det er jo også en skøn bil.
Passet og plejet i 12 år
Den blev købt hos Scania ii Holland og havde tilhørt firmaet Bas Truck. Her blev den passet og plejet af den samme chauffør i 12 år.
Bilen havde kørt 1,7 millioner km, da den skiftede til dens nuværende danske ejermand.
Bilen er fra 2001; men da den er produceret i Holland, er rammen epoxy-malet. På det tidspunkt var den svenske produktion allerede gået væk fra epoxy-malet ramme; men ikke hollænderne - heldigvis. Derfor han den gamle Scania holdt rigtig godt i mange år. Ikke en eneste rustplet er der at se.
Motoren overraskede
Bilen skulle naturligvis udstyres med partikelfilter, så den kunne køre herhjemme.
- Hverken på værkstedet eller i synshallen kunne de forstå, at der ikke kom os ud, da de testede røggassen. Udstødningen var helt ren. Det var meget usædvanligt for så gammel en motor.
- Da vi fik undersøgt samen nærmere, viste det sig, at den hollandske ejer havde skiftet motoren ud et halvt år tidligere. Så jeg var vældig fornøjet og det er jeg stadig for min gamle Scania med den nye motor.
Gammel bogbus
Traileren var faktisk sværere at få for René "The Keyman" Andreasen. Den er fra 1969 og har oprindelig kørt som bogbus hos Københavns Kommune. Siden var den havnet hos en vognmand, som absolut ikke ville sælge den.
- Jeg mødtes med ham mange gange. Hver gang blev han mere og mere blødt op. Til sidst spurgte han om, hvad jeg ville give for den. I starten ville han have 175.000 kroner; men jeg slog det hen. Jeg lod som om jeg have tid nok.
- Til sidst måtte det komme til en afgørelse. Jeg pressede ham til at komme med en realistisk pris. Da han til sidst sagde 75.000 kroner, kørte jeg ud til ham med det samme og fik færdiggjort handelen.
Traileren blev malet
For to år siden blev bilen og traileren malet af Claus "Kaaben" Hansen.
Han var grafitti-maler i sine unge dage og havnede på teknisk skole uden en læreplads. Her kom han på en grundskole, hvor man øvede sig som bygningsmaler, autolakerer og skiltemaler.
Efter endt uddannelse begyndt han at male motorcykler og det gjorde han i 10-15 år, indtil han mødte The Keyman. Her fik han sin første opgave som lastbil-maler.
- Der er helt andre penge i at være lastbilmaler. At male motorcykler er en seriøs hobby, men med lastbilmaling kan man virkelig tjene penge hvis man altså er dygtig. Og det går jeg så og øver mig på at blive. siger Claus.
The Keyman er Claus største værk hidtil; men det er også blevet til opgaver for P.O. Nielsen i Ballerup: Pixar-bilen og den orange Texas Ranger bil. samt Kong Fu Panda for I.M. Transport.
Priser er det endnu ikke blevet så mange af. Pixar-bilen fik en lille præmie ved Lastbil 2014 i Elmia i sidste måned.
- Vi havde sat næsen op efter mere, men dommene var ikke med os i Sverige, siger Claus, som har to børn og en kone, som han gerne vil hjem til hver dag.
- Det betyder, at jeg drager hjem fra arbejde ved 16-tiden. Det kan være lidt svært at forstå for mine kunder. De er vant, at maleren lever i en campingvogn ved siden af den bil, der skal males. Det er et romantisk billede, som jeg ikke kan leve op til. Jeg er mere håndværker end kunstner. Jeg har mine faste arbejdstider.
The Keyman gav Claus fri hænder til malingen. Der var kun to krav. Der skulle være nøgler og amerikanerbiler.
Begge krav blev naturligvis opfyldt. Nøgler ligger spredt rundt omkring på de forskellige malede scener. Et sted kan man se et helt overflødighedshorn af nøgler.
Amerikanerbiler er der også. Forskellige typer og årgange.
- Jeg vil gerne vise amerikanerbilernes udvikling fra 1930erne og frem til 1980erne, fortæller Henrik.
- Derfor er der forskellige årgange med. Samtidig har jeg også gerne villet vise de forskellige trends, der har været i tidernes løb lige fra de mexicanske Low Riders til Hot Rods, Rat Rods og det vi kalder muskel-bilerne.
- Lige nu er vi Danmark blevet optaget af Rat Rods. Det er biler, hvor der ikke bliver gjort meget ud af udseendet og udstyret. Det skal bare være bygget til race. Derfor kan de godt ligne nogle rustbunker... men de kan køre hurtigt.
- Rat Rods står i skærende kontrast til Hot Rod-kulturen, hvor amerikanerbilerne ikke kun skulle bygget om til racere; men også gejles op med krom og udstyr.
- Rat Rods har det modsat. De skal bare køre ræs - uanset udseende. Sådan skifter trenden og den kan man studere på The Keymans bil.
Endelig fortæller Claus også, at bil og trailer har en god og en ond side.
- Bilens venstre side er lys og engleagtig, mens den højre side er mørk og djævelsk flammende.
Og hvis man gerne vil have at vide, hvorfor der er en grøn klat bag på traileren, må man gå op ad trapperne til Rene The Keyman Andresen og hans mobile nøglebutikken og spørge. Så får man en god historie. Og den er også værd at høre.
René "The Keyman" Andreasen kan kontaktes på www.lock.dk. Claus Hansen på www.kaaben.dk