Mærsk får godkendt gylden alliance med schweizere
De amerikanske søfartsmyndigheder, FMC, har godkendt Mærsks alliance med det schweiziske rederi MSC.
Det oplyser A.P. Møller-Mærsk i en meddelelse til fondsbørsen.
Allerede tidligt torsdag skrev flere medier, at de amerikanske søfartsmyndigheder havde godkendt alliancen, men det blev i første omgang afvist af Maersk Line, der dog torsdag eftermiddag har kunnet meddele, at den var god nok.
Samarbejdet mellem de to rederier hedder 2M-alliancen og betyder, at de to rederier vil indsætte 185 skibe på de store ruter mellem Europa, Asien og Nordamerika.
Maersk Line har regnet med, at samarbejdet kan betyde en besparelse på over to milliarder kroner om året, når samarbejdet er helt oppe at køre, da der blandt andet er en del at hente som følge af stordriftsfordele.
Aftalen blev indgået tilbage i juli, og godkendelsen fra de amerikanske søfartsmyndigheder var sidste juridiske bump på vejen, hvor de to rederier skulle have en formel godkendelse. Dermed starter samarbejdet som planlagt fra begyndelsen af næste år.
2M-alliancen er lillebror til en tidligere planlagt alliance, hvor også det franske rederi CMA CGM var med. Den alliance hed P3-samarbejdet, men den blev aldrig til noget, fordi de kinesiske myndigheder mente, at den kunne være konkurrenceforvridende.
Kineserne afviste P3-samarbejdet tilbage i midten af juni, hvorefter Maersk Line og MSC knap en måned efter kunne annoncere, at de to rederier havde indgået et nyt samarbejde.
2M-alliancen har kun krævet en indberetning til de kinesiske og europæiske myndigheder, men ifølge Wall Street Journal har de amerikanske søfartsmyndigheder konsulteret de kinesiske myndigheder, inden 2M-alliancen blev godkendt.
/ritzau/