USA giver Mærsk lov til at dele skibe med konkurrent
Det danske containerrederi mangler nu at få aftale med rederiet MSC godkendt i EU og Kina.
Den såkaldte 2M-alliance omfatter 185 containerskibe på 21 ruter i Europa samt over Atlanterhavet og Stillehavet.
Hvis EU og Kina også blåstempler skibsdelingsaftalen, ventes den at træde i kraft fra årsskiftet.
Sparer to milliarder kroner
Maersk Line regner med, at aftalen kan give rederiet årlige besparelser på 350 millioner dollar eller cirka 2,0 milliarder kroner.
Maersk Line har tidligere set en endnu større aftale - kaldet P3 - med MSC og det franske CMA CGM gå i vasken, fordi de kinesiske myndigheder afviste den af konkurrencemæssige årsager.
Efter den kinesiske afvisning blev rederiet under A.P. Møller - Mærsk så enige om et noget mindre samarbejde med MSC.
Bedre effektivitet
Alliancen forventes at "forbedre netværkets effektivitet og åbner mulighed for lavere enhedsomkostninger som følge af forbedret udnyttelse af skibenes kapacitet og stordriftsfordele", oplyste Maersk Line, da aftalen blev offentliggjort i juli.
Den globale shippingbranche har kæmpet med overkapacitet i form af for mange skibe og lave fragtrater siden finanskrisen satte ind i 2008.
/ritzau/Reuters