Euro 6 belønnes i Tyskland
Høring i Forbundsdagen om nye afgiftssatser for lastbiler på de tyske motorveje.
Lovforslaget mindsker indtægterne med samlet 460 millioner euro (godt 3,4 mia. kr.) i 2015-17. Km-afgiften vil dog indbringe 31,5 mia. kr. næste år.
Der indføres en særskilt kategori for Euro VI-lastbiler som miljøbelønning for den store reduktion af partikler.
To dage senere har udvalget en høring om vejafgiften (vignette) på personbiler, som er et stort, internt stridspunkt hos de konservative regeringspartier CDU og CSU. Regeringspartneren SPD er også modstander af afgiften, som CSU fik ind i regeringsaftalen med sigte på udenlandske biler.
Trafikminister Alexander Dobrindt (CSU) skærer sit forslaget til, så det kun gælder motorveje og hovedlandeveje. Oprindeligt var det samtlige veje.
Den tyske regering bruger bevidst begrebet vignette eller afgift af EU-retlige grunde. Det er en periodeafgift for personbiler og ikke en kilometerafgift som lastbilmauten.