23948sdkhjf

Mere gylle på den halve tid

Maabjerg BioEnergys nye 4-akslede gylletrailer kan spare både tid, kilometer og brændstof.
Det bliver til rigtig mange køreture, når Maabjerg BioEnergy årligt skal forsyne anlægget med 800.000 ton biomasse. Lidt over halvdelen er i form af gylle, som bliver afhentet hos flere end hundrede lokale landbrug.

- Nu har biogasanlægget fået leveret en ny og større gylletrailer, som kan gøre arbejdet lidt lettere, fortæller kørselsleder Hans Søgaard.

- Traileren kan transportere fem ton mere pr. tur. Det lyder måske ikke af så meget, men det bliver altså til 17.000 ton om året. Det svarer til, at vi sparer 8.000 km. På den måde sparer vi både tid, brændstof, slidtage og løn.

Især tidsforbruget er reduceret. Alle gylletrailere hos Maabjerg BioEnergy har en joystick-betjent sugestuds, men den nye trailer har derudover monteret en pumpe på spidsen af sugearmen. Det gør en stor forskel.

- Det plejer at tage 10 minutter at fylde en trailer med 31.000 liter gylle. Den nye trailer kan fylde 36.000 liter i tanken på kun fire minutter. Samtidig skal lastbilen bruge mindre kraft på at drive pumpen, så vi kan reducere motorens omdrejninger fra 1500 til 800 omdrejninger pr. minut, mens pumpen kører.

- Alene det betyder, at vi sparer en hundredekroneseddel om dagen i diesel, forklarer Hans Søgaard.

Den nye trailer er 13 meter lang og har fået tilføjet en ekstra aksel, så der er i alt fire aksler.

De to bageste kan dreje. Det er et intelligent system med en elektronisk styreboks, som sørger for, at de to bageste hjulpar på traileren drejer samme vej som lastbilens forhjul. Det betyder, at traileren kan dreje skarpere end de gamle trailere.

Derudover giver de bevægelige aksler et betydeligt mindre slid på dækkene, og det reducerer også risikoen for, at lastbilen beskadiger underlaget, når den svinger rundt ude på vejene og hos landmændene.

Gylletraileren er lige som de øvrige trailere bygget hos vestjyske VM Tarm.

Trailerne bliver trukket af Volvo-lastbiler leveret af forhandleren i Holstebro. Bilerne bliver kørt af lokalt ansatte chauffører. Så logistikken yder både direkte og indirekte et rigtig godt bidrag til den lokale beskæftigelse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062