23948sdkhjf

Den røde vognmand

Højdespringeren i årets Top 100-analyse er den 52-årige vognmand, Kristian Skov Petersen. Han forsøger med sit firma at være vognmand med et menneskeligt ansigt.
Kristian Skov Petersen er gammel VS’er – altså et parti, der i de fattige firsere lå ude på den yderste venstrefløj. I dag ejer han vognmandsfirmaet Viggo Petersen, som han overtog efter sin far tilbage i 1987, hvor firmaet havde en omsætning på små 2,5 millioner kroner. I dag er den årlige omsætningen oppe på 150 millioner kroner. Firmaet er en del af Danske Fragtmænd, og han er ikke bleg for at lufte markante meninger om såvel branchen, carbotage og fremtiden for sit firma og De Danske Fragtmænd. Han er medlem af DTL’s bestyrelse, og så er han bidt af en gal motorcykel.

- Transportbranchen kan sammenlignes med moden for kjolelængder. I et årti skal de gå ned til anklerne, det næste er de lårkorte. Og for vognmandsbranchen har det i mange år handlet om at vokse sig så store som muligt. Nu er der en tendens til, at man downsizer, lader sig opsplitte eller opkøbe.

Munden står sjældent stille hos Kristan Skov Petersen. Og han erkender, at han både er optimist og naiv. Men først og fremmest forsøger han at køre sin forretning efter samme principper som et af hans store politiske forbilleder, den tjekkoslovakiske partileder, Alexander Dubek, der forsøgte at gennemføre kommunisme med et menneskeligt ansigt.

- Jeg forsøger – efter bedste evne - at gennemføre kapitalisme med et menneskeligt ansigt, siger han og peger på et billede af den hjemvendte Brøndby-spiller Daniel Agger.

- Han har fravalgt millionerne, fordi han vil have det sjovt med at gå på arbejde. Man skal have lyst til at gå på arbejde. Og det gælder også vores chauffører.

Derfor har det topprioritet i vores strategiplan, hvor vi har sat tre ord på at op nå dette: kommunikation, anerkendende adfærd og ordholdenhed.

Solid fremgang

Viggo Petersens vognmandsforretning beskæftiger 125 ansatte, og nøgletallene viser solid fremgang på bundlinjen. Således er bruttoavancen steget fra godt 40 millioner kroner til 62,8 millioner kroner, mens resultatet af den primære drift næsten er tredoblet fra 2,7 millioner til 7,0 millioner kroner. I skemaet figurerer Kristian Skov Petersens firma under navnet KSP Holding, som ejer Viggo Petersens vognmandsforretning 100 procent.

- Det er for tidligt at sige, om vi er kommet igennem krisen. Men jeg bemærker en større kvalitetsbevidsthed blandt transportkøberne.

Den tendens, vi har set i en årrække med at konkurrere på laveste fællesnævner har været et kapløb mod bunden, og hvis det fortsætter, vil vi ikke have et vognmandsbranche i Danmark i fremtiden.

- Jeg vil anslå, at transportpriserne i dag er omkring 5-10 procent for lave. Men vi forsøger at holde fast og levere kvalitet. Der er jo eksempler på, at lastbiler kommer ud til kunder, hvor deres chauffører hverken taler dansk eller har palleflyttere med i vognen.

- Vi satser på at have den højeste afhentningskvalitet hos Danske Fragtmænd. At levere til tiden, at transporterer på en så etisk korrekt måde som muligt og i det hele taget optræde socialt ansvarligt. Derfor indgår opkvalificering af vores medarbejdere og et gennemgående højt serviceniveau som en rød tråd gennem hele vores virksomhed.

Syd, øst og ny kommissær

Men de krisen og de hårde konkurrenceforhold hænger uløseligt sammen med den situation, danske vognmænd har befundet sig i, siden EU for ti år siden blevet udvidet mod øst.

- De danske politikere må gøre op med sig selv, om de fortsat ønsker at vi skal have en danskbaseret transportbranche. Tidligere i EU’s historie snakkede man om konflikten mellem nord og syd. I dag er det forskellene mellem øst og vest, og de problemer er mange gange større. Det er ofte de rene mafiametoder, der huserer østpå. Jeg har kendskab til episoder, hvor det har været nødvendigt at hyre bevæbnet beskyttelse.

- Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke har det fjerneste imod hverken østarbejdere eller et større EU. Men vi skal konkurrere på lige vilkår. Derfor har jeg også store forventninger til den nye transportkommissær slovakken Maroš Šefovi.

Maroš Šefovi tilhører i modsætning til forgængeren Siim Kallas den socialistiske fløj. Han har i mange år været embedsmand i den slovakiske administration både på ambassadørposter rundt om i verden og som Slovakiets stedfortræder på embedsmandsplan i EU og NATO og senere som direktør i det slovenske Udenrigsministerium. Siden 2004 har han været ambassadør på den slovakiske ambassade i Bruxelles.

- Siim Kallas havde kun en dagsorden, og det var liberalisering for en hver pris. Og jeg er bestemt tilhænger af såvel liberalisering som konkurrence. Men som jeg sagde før, så skal det være på lige vilkår, og det mener jeg ikke, den tidligere kommissær havde øje for.

Nordmændene klar til at tage over

Det er ikke kun EU-politik, der ligger Kristian Skov Petersen på sinde. Hans virksomhed i Taastrup spiller en nøglerolle i Danske Fragtmænd, hvor den agerer hovedterminal for hele hovedstadsområdet.

Danske Fragtmænd er inde i en spændende udvikling. I april sidste år købte Posten Norge, som i Danmark driver sin virksomhed i Danmark under navnet Bring, 34 procent af aktierne i Danske Fragtmænd A/S. Og det er nordmændenes hensigt på længere sigt at overtage alle aktierne i det danske selskab.

Danske Fragtmænd består af 48 selvstændige vognmandsforretninger og omsætter for omkring tre milliarder kroner årligt.

- Transport er blevet globalt, og med Posten Norge som partner står vi stærkt i Norden, som er at betragte som vores hjemmemarked. Jeg har det fint med, hvis vi skulle blive solgt. Jeg har i bogstaveligste forstand ingen ejerfornemmelser over for mit firma, men ønsker at det får de bedst mulige rammebetingelser, og i et internationalt perspektiv, giver det god mening på sigt at lade Posten Norge overtage Danske Fragtmænd.

- Danske Fragtmænds over 100 år lange historie har altid handlet om at samarbejde for at opnå den størst mulige effektivitet. Og akkurat som det tidligere handlede om at forbinde de danske landsdele, gælder det i dag om at forbinde de nordiske lande.

Race på to hjul

Selvom tonstunge lastbiler fylder en del af Kristian Skov Petersens tilværelse, er det i lige så høj grad tohjulede italienske og japanske motorcykler hans hjerte brænder for. Han er således hovedsponsor for det danske racertalent Alex Schacht og hiver gerne et par dage ud af kalenderen, så han kan følge løbene rundt om på kloden.

Privat er Kristian Skov Petersen gift og har to teenagere på 16 og 19 år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078