23948sdkhjf

Hollandsk kompromis om hvil i lastbilen

Den hollandske vognmandsorganisation TLN foreslår, at det skal være tilladt for en chauffør at holde et enkelt normalt ugehvil på 45 timer i en lastbil på langfart.
Det er en løsning, som ITD finder interessant i den ophedede debat om lastbilchauffører, der turer rundt i Europa med førerhuset som det eneste "hjem."

- Forslaget kunne være et kompromis, siger ITD’s formand Gert Jakobsen.

- Efter at Frankrig og Belgien har indført høje bøder for at holde normalt ugehvil i lastbilerne, er debatten blevet intens.

Væk hjemmefra i nogle uger

Hollænderne foreslår i en henvendelse til EU-kommissionen, at det – udover de daglige hvil og forkortede ugehvil - skal være muligt for chaufføren at holde et enkelt normalt ugehvil på mindst 45 timer i lastbilen, mens han er på langfart.

- Det vil give mulighed for, at chaufføren kan være væk hjemmefra i op til fire uger, samtidig med at chaufførerne ikke behøver at leve en uværdig nomadetilværelse på rastepladserne i månedsvis.

- Ingen skal kunne tvinges til at bo i en lastbil i månedsvis; men der er brug for en vis fleksibilitet, så man kan køre ture, der varer i nogle uger.

Klare regler nødvendigt

- Hollænderne opfordrer i øvrigt EU-Kommissionen til at skabe fuldstændig klarhed om de nuværende regler for hvil i lastbilerne,, siger ITD-formanden.

- Hvis EU følger Belgien og Frankrig og beslutter sig for at skærpe reglerne, er det vigtigt med en overgangsordning på flere år, så vi i god tid kan indrette sig.

- Uanset beslutningen bør EU støtte kampen for bedre rastepladser og bedre forhold for chaufførerne på de europæiske veje.

ITD’s bestyrelse mødes den 4. november 2014, hvor de blandt andet vil vurdere det hollandske forslag.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.141