23948sdkhjf

Ny transportkommissær vil diskutere social dumping

I de seneste uger har høringerne af EU’s nye kommissærer været i fuld gang. Dermed er vi også ved at finde ud af, hvad der skal stå øverst på dagsordenen i EU i de næste fem år.
Indlæg af Ole Christensen, Medlem af Europa-Parlamentet (S)

Den kommende kommissær for transportområdet bliver med al sandsynlighed slovakken Maros Sefkovic, som var i den varme stol hos medlemmerne af Europa-Parlamentets Transportudvalg. Han klarede høringen fint, og personligt synes jeg, at vi ser ud til at få en kompetent kommissær, der udstråler vilje til at gøre op med nogle af de dårligdomme, som lige nu eksisterer i dele af transportbranchen; men der er nu stadig plads til forbedringer hos kommissæren. Han var en smule lang i spyttet, og det kneb med at komme med bud på konkrete løsninger på de meget virkelige problemer. Samtidig undervurderer han omfanget af cabotagekørsel i EU.

Det var positivt, at Sefkovic turde tale om, at der er problemer med social dumping i den europæiske og danske vognmandsbranche. Samtidig er han klar til i højere grad at inddrage arbejdsmarkedets parter i udformningen af politikken samt til at vurdere sociale konsekvenser, når ny lovgivning vedtages og evalueres. Det er nye toner fra EU-Kommissionen på transportområdet.

Mere enkle regler

Det må ligeledes betegnes som et fremskridt, at den kommende kommissær forpligtede sig til at gøre reglerne mere enkle og gennemsigtige. Det er nemlig noget af det, som de danske fagforeninger og mange af de danske vognmænd efterspørger.

Det er et stort skridt i den rigtige retning i forhold til forgængeren på posten, Siim Kallas, der har gjort øget liberalisering til sit adelsmærke.

Social dumping og unfair konkurrence udgør et stigende problem i transportsektoren i Europa. Her regulerer cabotagereglerne i hvor høj grad, lastbiler kan køre i andre EU-lande end deres eget i forbindelse med, at de foretager en international transport; men reglerne er rent ud sagt håbløse og umulige at håndhæve.

Derfor skal der nye og klare regler til for at dæmme op for hullerne i lovgivningen.

Anarki på landevejene

Desværre har den politiske vilje manglet. Formålet med cabotage-reglerne er, at lastbiler ikke skal køre tomme rundt på de europæiske landeveje, men de har desværre også haft andre konsekvenser end det.

Det har skabt anarkiske tilstande på de europæiske landeveje og ført til endnu dårligere arbejdsvilkår i chaufførbranchen og i sidste ende medført tab af danske arbejdspladser.

Ønsker bedre regler

I Danmark har man siden 2011 oplevet en stigning i mængden af godstransport på danske veje parallelt med, at færre danske chauffører er beskæftigede i samme branche. Den uoverensstemmelse hænger i høj grad sammen med, at EU-reglerne ikke fungerer efter hensigten.

I den kommende periode bliver det en af mine fremmeste opgaver at sikre, at Europa-Parlamentet presser på for at få bedre og strammere regler.

Et sted hvor man bør stramme skruen er ved at lave regler, der sikrer, at chauffører maksimalt må køre tre ture og maksimalt opholde sig 7 dage i Danmark, hvorefter de skal returnere til landet, hvor de er indregistreret. Derved forhindres, at chauffører bare kan køre over grænsen for at vende tilbage til Danmark.

Det bliver en hård kamp i Europa-Parlamentet, hvor alle ikke er lige interesserede i at kæmpe for arbejdstagernes rettigheder og vilkår. Men heldigvis vi også mange, som mener, at meget kan gøres bedre end i dag.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078