Dansk færge vinder pris
Scandlines-færgen MF Prinsesse Benedikte vinder pris for omstilling fra dieseldrift til hybriddrift.
Hybriddriften betyder, at færgen både kan drives af diesel og af store litium-polymer-batterier, der oplagrer energien på en sikker, pålidelig og omkostningseffektiv måde. Batterisystemet kan drive den 6.600 ton tunge færge i omkring 30 minutter uden brug af dieselolie og med en hastighed på 14 knob.
Sejler på Rødby-Puttgarden
Det er første gang, at en hybridfærge af den størrelse bliver sat i drift. Siden er yderligere tre Scandlines-færger omstillet til hybriddrift, nemlig M/F Deutschland, M/F Schleswig-Holstein og M/F Prins Richard.
Alle færgerne sejler på Rødby-Puttgarden ruten.
- Vi er stolte af, at vores system til lagring af energi kan være med til at sikre rederiets succes, siger Grant Brown, der er Vice President i Corvus Energy.
- Vi kan som den eneste levere et litiumbaseret energilagringssystem med sikkerheds- og kvalitetsgodkendelser de uafhængige klassifikationsselskaber Lloyds Register, DNV (Det Norske Veritas) og ABS (American Bureau of Shipping).
Bæredygtig færgedrift
Hybridsystemet er et væsentligt punkt i Scandlines strategi om mere bæredygtig færgedrift og er det første i en række af miljøvenlige investeringer.
I 2013 til 2015 investerer Scandlines næsten 190 millioner kroner i miljøteknologier på ruten Rødby-Puttgarden. Derudover er der planlagt yderligere investeringer på andre Scandlines-ruter.