23948sdkhjf

Dansk færge vinder pris

Scandlines-færgen MF Prinsesse Benedikte vinder pris for omstilling fra dieseldrift til hybriddrift.
Rederiet Scandlines og firmaet Corvus Energy modtog den 2. oktober 2014 Fathom’s effektiviseringspris for omstillingen af Scandlines’ M/F Prinsesse Benedikte fra dieseldrift til hybriddrift.

Hybriddriften betyder, at færgen både kan drives af diesel og af store litium-polymer-batterier, der oplagrer energien på en sikker, pålidelig og omkostningseffektiv måde. Batterisystemet kan drive den 6.600 ton tunge færge i omkring 30 minutter uden brug af dieselolie og med en hastighed på 14 knob.

Sejler på Rødby-Puttgarden

Det er første gang, at en hybridfærge af den størrelse bliver sat i drift. Siden er yderligere tre Scandlines-færger omstillet til hybriddrift, nemlig M/F Deutschland, M/F Schleswig-Holstein og M/F Prins Richard.

Alle færgerne sejler på Rødby-Puttgarden ruten.

- Vi er stolte af, at vores system til lagring af energi kan være med til at sikre rederiets succes, siger Grant Brown, der er Vice President i Corvus Energy.

- Vi kan som den eneste levere et litiumbaseret energilagringssystem med sikkerheds- og kvalitetsgodkendelser de uafhængige klassifikationsselskaber Lloyd’s Register, DNV (Det Norske Veritas) og ABS (American Bureau of Shipping).

Bæredygtig færgedrift

Hybridsystemet er et væsentligt punkt i Scandlines’ strategi om mere bæredygtig færgedrift og er det første i en række af miljøvenlige investeringer.

I 2013 til 2015 investerer Scandlines næsten 190 millioner kroner i miljøteknologier på ruten Rødby-Puttgarden. Derudover er der planlagt yderligere investeringer på andre Scandlines-ruter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078