Ekstra natur-vurdering af Frederikssundbro
En EU-dom fra maj kan forsinke eller ændre Frederikssundsbroen, hvis miljøvurderingen falder uheldigt ud.
VVM-redegørelsen om broprojektet er fra 2010. Derfor er Vejdirektoratet i gang med at sikre, at projektet fortsat er i overensstemmelse med EU-lovgivningen og habitatdirektivet. Det sker gennem en supplerende VVM-redegørelse, der offentliggøres i løbet af november.
Politisk diskussion
Trafikordfører Anne Baastrup (SF) ønsker en høring eller en udvidet teknisk gennemgang i trafikudvalget. Det anser nogle ordførerkolleger som et forsøg på at forsinke lovforslaget, så det ikke når at blive vedtaget inden jul.
- Vi har ikke brug for høringer. Vi har brug for, at Vejdirektoratet arbejder det igennem, så vi kan komme i gang med at bygge den bro, siger Hans Andersen (V). Han er valgt i Frederikssundkredsen.
Det samme mener Kim G. Christiansen fra Dansk Folkeparti. Han siger: - Jeg tror ikke, at en høring med nogle eksperter skulle kunne give os et bedre svar end det, som vi kan få ved en supplerende undersøgelse i Vejdirektoratet, siger Kim G. Christiansen (DF).
Tunnel som alternativ
Enhedslisten, der stemmer nej til en Frederikssundsbro , foretrækker en tunnel, fordi vejprojektet føres gennem et område, der er belagt med mange naturbeskyttelsesbestemmelser.
- Ministeren har travlt med at haste lovforslaget igennem Folketinget, uden at vi har fuld klarhed over, om EU-dommen vil betyde, at der skal anlægges en tunnel i stedet for en bro, siger Sarah Nørris (EL).