Trafikprojekter har store samfundsgevinster
Gevinsterne ved transportprojekter er større end hidtil beregnet.
Kort fortalt har man hidtil kun fokuseret på direkte gevinster ved trafikprojekter som for eksempel sparet køretid. Man har medregnet de dynamiske effekter, som trafikinvesteringerne også medfører på lidt længere sigt.
Ifølge Copenhagen Economics kan de ekstra samfundsgevinster for eksempel være:
* mere konkurrence for varer og service,
* mere mobilitet
* bedre incitamenter på arbejdsmarkedet. Endelig ses en effekt via såkaldt
* mere agglomerat ion, det vil sige at virksomheder, ansatte og kunder placerer sig nærmere hinanden.
Beslutninger om fremtidens infrastruktur
- Det er en virkelig interessant pointe, når man skal tage beslutninger om fremtidens infrastruktur, siger Poul Andersen, der tidligere var medlem af Folketingets Trafikudvalg. I dag er Poul Andersen formand for Hærvejskomitéen og medlem af regionsrådet i Region Syddanmark.
- En Hærvejsmotorvej har en høj samfundsforrentning, men det kan være, at den vil få en endnu større og bredere effekt end hidtil antaget. Det ville være godt at få det analyseret nærmere, så vi kan få flere konkrete data på bordet, siger Poul Andersen.