Nu går jagten ind på EU-midler til havnene
Transportministeriet vil hjælpe danske havne til EU-støtte.
Venstremanden studser over, at svenske havne har stor succes med at søge EU-midler i modsætning til danske havne.
- Transportministeriet er i løbende dialog med Danske Havne og relevante danske TEN-T-havne om programmet, og jeg opfordrer alle havne med EU-relevante projekter til at rette henvendelse til Transportministeriet, lyder opfordringen fra Magnus Heunicke.
Danske havne ny direktør, Gitte Lillelund Bech, har øje for støttekroner fra Bruxelles til havneinfrastruktur, hvad enten der er TEN-T eller regionalfonde.
- En af mine opgaver er at styrke adgangen til EU-midler. Det er vi ved at kortlægge, siger hun.
Kritik for passivitet
Statsrevisorerne kritiserer regeringen for ikke at søge tilskud fra EUs fonde fuldt ud.
- Danmark er gået glip af EU-tilskud og dermed muligheder for vækst, støtte til beskæftigelse og miljøforbedringer, konkluderer de seks statsrevisorer, som er udpeget af Folketinget.
Den generelle kritik er baseret på en rapport fra rigsrevisionen om, at i perioden 2000-2006 udnyttede Danmark ikke de sidste 1,2 milliarder kroner af 9 milliarder fra i alt fire forskellige EU-fonde.
Støtte til godsruter
Det giver en ramme på 7,8 milliarder kroner, som er udnyttet i den periode.
Rederierne har succes med at få del i EU-midler til godsruter, selv om rederiforeningen gerne var denne støtte foruden, fordi godsruter hurtigt kan nedlægges, så snart støtten ophører.
Der er dansk deltagelse i mere end hvert femte EU-projekt inden for den maritime del af TEN-T-programmet, som kaldes "Motorways of the Sea".
- Støtten er også tildelt havne, Søfartsstyrelsen og maritime virksomheder, oplyser Magnus Heunicke.
Så sent som i sommer var der dansk deltagelse i 15 af 16 TEN-T projekter, hvoraf fem er maritime.
Man skal tilbage til 2012 for at finde danske havneprojekter på støttelisten, nemlig Aarhus og Copenhagen Malmø Port. Før da har Esbjerg og Grenaa også modtaget TEN-T støtte.