Sådan vil Mercedes reducere antallet af højresvingsulykker
Mercedes-Benz tager endnu et skridt på vejen mod ulykkesfri kørsel med udviklingen af Blind Spot Assist til lastbiler.
Radarsensorer overvåger hele passagersiden af lastbilen, også i kombinationen af en lastbiltrækker med trailer. Det overvågede område strækker sig også to meter foran lastbilens førerhus.
- Perspektiverne for det nye system er store, fortæller Lasse Wøhlk, salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark.
- Blind Spot Assist vil uden tvivl være med til at nedbringe antallet af alvorligt tilskadekomne ved højresvingsulykker og systemet vil også redde liv.
Virker ved alle hastigheder
Systemet er aktivt ved alle hastigheder og hjælper også chaufføren ved stilstand og igangsætning ved et lyskryds.
Hvis der i forbindelse med et højresving befinder sig en cyklist i det overvågede område, vil chaufføren blive gjort opmærksom på dette via en oplyst advarselstrekant placeret i passagersidens A-stolpe. Opstår der risiko for en kollision, vil advarselstrekanten blinke og en alarm vil lyde i kabinen.
Dette gælder også hvis lastbilen og traileren kommer på kollisionskurs med et trafiklys eller en gadelygte.
Blind Spot Assist hjælper også chaufføren ved vognbaneskift fra venstre mod højre.