DR's Broen vinder tv-branchens gyldne palme
Den dansk-svenske serie Broen har vundet tv-branchens svar på Guldpalmen fra filmfestivalen i Cannes.
Seriens anden sæson er således vinderen af Den Gyldne Nymfe, som er tv-branchens svar på filmfestivalen i Cannes' mere kendte Guldpalme.
Dermed tager den dansk-svenske serie prisen som verdens bedste tv-serie foran store serier som britiske Downton Abbey og amerikanske House of Cards ved tv-festivalen i Monte-Carlo.
Oven i hatten modtager seriens mandlige hovedrolle, Kim Bodnia, prisen som bedste mandlige skuespiller for sin rolle som Martin Rohde i konkurrence med blandt andre amerikanske Kevin Spacey.
Seriens danske producent, Bo Ehrhardt, fra Nimbus Film er stolt over prisen - ikke kun fordi den vækker international interesse.
- Men også fordi det viser, at vi har holdt niveauet i den altid svære sæson to. Stort tillykke til Kim med en meget velfortjent pris og for en fantastisk indsats gennem to sæsoner, siger han i en pressemeddelelse.
Holdet bag de to første sæsoner er i gang med forberedelserne til en tredje sæson - men det bliver uden den prisvindende Kim Bodnia.
- Med Martin-rollen ude af billedet har vores forfattere genopfundet serien og turdet gå endnu længere med karakterer og plot. Jeg er sikker på, at sæson tre bliver den mest originale sæson hidtil, siger Bo Ehrhardt.
Broen har allerede modtaget en række internationale priser - deriblandt Prix Europa - og tv-serien er solgt til flere lande, ligesom der er produceret nye, udenlandske versioner af den dansk-svenske fortælling.
Broen er produceret af Nimbus Film fra Danmark og Filmlance International fra Sverige i samarbejde med tv-stationerne DR, SVT, ZDF og NRK.
/ritzau/