23948sdkhjf

Nordtysk nødråb om Jyllandskorridor

De næste otte år udvides motorvejen A7 mellem Neumünster og Hamborg, men det er langtfra tilstrækkeligt, mener politikerne i delstatsparlamentet i Kiel.
De prøver at råbe Berlin op om den skrøbelige transportkorridor gennem Slesvig-Holsten – den såkaldte Jyllandskorridor.

Det drejer sig om de to broer over Kielerkanalen ved Rendsborg. Motorvejsbroen Rader Hochbrücke er udtjent om 12-15 år trods en stor reparation sidste efterår. For nylig opstod der 10 km lang kø, da trafikken blev afviklet i ét spor, mens et bredt specialkøretøj undersøgte broens brøstfældige stålkonstruktion.

Jernbanebroen er 100 år gammel og er en flaskehals for banegodstrafikken indtil Femertunnelen åbner i 2021.

- Den bedste erstatning for motorvejsbroen vil være en kombineret motorvejs- og jernbanetunnel. Den gamle jernbanebro ved Rendsborg har kun en begrænset tid tilbage, men også her savner jeg en plan og finansiering fra Berlin, erklærer trafikminister Reinhard Meyer (SPD).

Berlin har pligt til at sikre en fungerende forbindelse, da A7 er en europavej. Derfor kan delstaten regne med støtte til sine krav fra Danmark og Norge, mener Flemming Meyer fra det dansk-frisiske mindretalsparti SSW, som sidder i regering i Kiel med SPD og Die Grünen.

Ny sluse godkendt

Kielerkanalen, hvor finansudvalget i Berlin netop har godkendt 3,6 milliard kroner til en ny sluse ved Brunsbüttel, og øst-vest motorvejen A20 og står øverst på de slesvigholstenske politikeres opmærksomhed.

Den anden transportkorridor via Femer Bælt fik en mindre fremtrædende plads i en tre timer lang debat i landdagen, hvor CDU prøvede at udstille den nuværende delstatsregerings trafikpolitik som mislykket.

Christopher Vogt (FDP) er blevet endnu mere bekymret for turismen på Femarn, eftersom forbundsregeringen i Berlin regner med 20 flere tog om dagen, så antallet øges til 220, hvoraf 160 er godstog. Det svarer til et tog hvert 13. minut i hver retning.

Debatten kan føre til ændringer og demed forsinke jernbaneudbygningen i Østholsten. Christopher Vogt henviste til den tidligere forbundstrafikminister Peter Ramsauers (CSU) støtte til to adskilte banelinier, der reserveres henholdsvis passager- og godstog.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082