23948sdkhjf

Travle værksteder har brug for hjælp

Autoteknologer kunne godt blive en stor hjælp, lyder det fra Autohuset Vestergaard i Odense. Firmaet har haft en autoteknolog-studerende i ti uger i lastbilafdelingen.
Hverdagen er krævende – også hos Autohuset Vestergaard på Bondovej i Odense. Kunderne ønsker deres lastbiler repareret straks.

"Hvornår kan I have den klar?" "Jeg skal til Spanien i morgen!" Sådan lyder nogle af de meldinger, som værkstedet skal forsøge at leve op til. Værkstedschef Lars Jørgensen iler konstant mellem telefonen og mekanikerne for at sikre sig, at kundernes ønsker kan opfyldes.

- Intet autohus kan overleve uden 100 procents effektivitet, siger værkstedschefen. Der er ikke plads til tomgang.

Efterlyser et bindeled

For at fremme effektiviseringen efterlyser han et fremtidigt bindeled mellem værksted og værkfører. I denne funktion ser han absolut en fremtid auto-teknologerne, som Erhvervsakademiet Lillebælt uddanner. De første af slagsen kommer ud af skolen til sommer – og så begynder de at søge job.

Lars Jørgensen ser autoteknologere i en lederrolle, hvor de kan fungere som værkførerens højre hånd og samtidig være et "kamera" i værkstedet.

- De skal følge med i, hvor langt mekanikerne er nået i processerne. De skal vurdere, om vi lige kan klemme endnu en opgave klemme ind på værkstedet.

Stærke egenskaber

- Kunderne er det vigtigste af alt, siger værkstedschefen.

- Hvis vi siger nej til en opgave, risikerer vi at miste kunden. Derfor er planlægning i hverdagen alfa og omega for os. Denne planlægning kunne forbedres med et nyt bindeled mellem værksted og værkfører.

- Vedkommende skal have stærke menneskelige egenskaber. Han skal kunne tale med kunderne. Han skal have økonomisk indsigt og evne at fakturere. Desuden skal han få 12-14 mekanikersvende til at arbejde optimalt sammen.

Autoteknolog-studerende Jørgen Smestad på 35 år har tilbragt ti praktikuger i Autohuset Vestergaard. Han kunne være et emne til fastansættelse. Han har i hvert fald efterladt et fint indtryk, men han medbragte nu også en vis ballast.

Kampvogne i Kosovo

Jørgen Smestad er udlært personbilsmekaniker og har tidligere været udstationeret i Kosovo, hvor han reparerede kampvogne. Han har desuden uddannet sig som webintegrator.

Jørgen er ordblind, men takket være et ophold på en ordblindeskole, frygtede han egentlig ikke den teoretiske del af autoteknolog-uddannelsen.

- Undervisningen på ordblindeskolen gjorde mig mere selvsikker, fortæller han. Jeg fik blandt andet udleveret en masse computerprogrammer, som jeg virkelig kunne bruge til noget.

Fra papir til elektronik

Som afslutning på uddannelsen skal Jørgen Smestad udarbejde en rapport. Her vil han foreslå nye arbejdsgange i lastvognsafdelingen. Han vil blandt andet foreslå, at der indføres elektronisk arkivering.

- I dag fylder papirarbejdet mere end strengt nødvendigt, synes han. Enhver fakturering udmøntes i tre eksemplarer: En faktura til kunden, en til kontoret på Bondovej og en til regnskabsafdelingen i Horsens.

- Med elektronisk arkivering vil de kunne springe nogle processer over og måske spare tid og penge, siger han.

Autoteknolog

Uddannelsen til autoteknolog lærer eleven at håndtere tekniske opgaver inden for autobranchen, på værksteder og i racingteams.

Man lærer at anvende avancerede mekaniske og elektroniske autosystemer både i forbindelse med fejlfinding og med finjustering af en bil og dens motor. Uddannelsen giver også kendskab til økonomi og ledelse.

Som autoteknolog kan man arbejde som diagnosetekniker, teknisk værkfører eller værkstedschef.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109