Skærpede krav til brændstof fordyrer søfarten i Nordeuropa
EU skærper kravene til brændstoffets indhold af svovl. Det betyder øgede omkostninger for skibsfarten. DFDS Seaways har taget udfordringen op og installerer røgrensning på nogle skibe til en værdi af i alt 100 millioner euro.
I dag anvendes den billigere heavy fuel oil med 1 procent svovl. Det skyldes, at brug af svovlholdigt brændstof kul og olie allerede er reguleret på landjorden, og at skibsfarten nu står alene tilbage som den største forurener af SO2. De skærpede krav gælder for Østersøen, de danske farvande, Nordsøen og Engelske Kanal
Det anslås, at overgang fra tung til let olie vil koste tre milliarder euro for den samlede skibsfart i Nordeuropa. Den lavsvovlholdige olie koster i dag 40-60 procent mere end den tunge olie. Det betyder dyrere søtransport med udsigt til lukning af søruter og mere trængsel med lastbiler på vejene. DFDS lukker som konsekvens heraf den mere end 100 år gamle rute Esbjerg-Harwich ultimo september 2014.
Tre muligheder
Rederierne har følgende tre valgmuligheder:
Brug af dyr lavsvovlholdig olie, MGO (Marine Gas Oil), som af hensyn til motorernes brændstofpumper skal køles ned for at blive tyk og velsmørende.
Brug af flydende naturgas LNG, der skal opbevares i højisolerede tanke ved minus 161 grader.
Rensning af røgen til et niveau, der modsvarer brug af lavsvovlholdig olie.
Alle tre udveje er dyre. Den første i driftsomkostning og de to sidste i anlægsomkostning.
DFDS renser røgen
DFDS Seaways har været hurtigt ude og tager nu udfordringen op. Allerede i 2009 blev det første anlæg til rensning af skorstensrøg en såkaldt scrubber installeret i skibet Ficaria Seaways. Det skete i forbindelse med en forlængelse af skibet med 30 meter for at øge kapaciteten med 820 lanemeter.
Resultatet af installering af røggasrenseren og den efterfølgende test var så lovende, at DFDS Seaways nu er i gang med at installere scrubbere på de første 11 skibe. Den samlede regning formodes at løbe op i 100 millioner euro, når der er installeret scrubbere på alle de af rederiets skibe, der egner sig til det.
Afhængig af skibets størrelse er prisen op til syv millioner euro. Hertil kommer et merforbrug af brændstof på 1-2 procent til drift af scrubberen. EU har givet tilskud på 47 millioner euro til installering af scrubbere i de første fem skibe.
Brusebad med vand
En scrubber er et "brusebad" med vand, som fanger svovlet i røgen. Til søs bruges søvand, der efter brug ledes tilbage til havet.
Svovl er et grundstof, der findes i naturen i mineral-, dyre- og planteriget. Planter, der ligger og rådner, udsender en sur lugt. Når svovlholdige brændstoffer kul og olie forbrændes, forbinder svovlet sig med luftens ilt og danner SO2, der er skadeligt for planter, dyr og mennesker.
På landjorden renses røgen fra kedler i store røgrensningsanlæg. Affaldsproduktet er her gips, der anvendes i byggeindustrien.